همه چیز درباره سئو





لزوم بهینه سازی سایت

بهینه سازی موتور جستجو (سئو) به نظر بسیار ساده می‌رسد. چند کلمه کلیدی انتخاب می‌کنید و تمام! صفحه شما بهینه سازی شد. درست است؟ نه هنوز. بسیاری از افراد اصول اساسی سئو را می‌دانند اما در دهه اخیر این حوزه شاهد تغییرات زیادی بوده است. به همین دلیل است که در گاهی موارد، بازاریابان باید همیشه در حال تغییر استراتژی‌های خود باشند. در این مقاله به مفاهیم اساسی سئو می‌پردازیم و سوالاتی که ممکن است در این زمینه مطرح شود.

سئو چیست؟

سئو مخفف کلمه Search Engine Optimization است که به معنای بهینه‌سازی موتور جستجو است. سئو شامل روش‌هایی است که به وبسایت شما کمک می‌کند از طریق موتورهای جستجو در معرض دید افرادی قرار بگیرد که به دنبال راه حل‌هایی هستند که برند، محصول یا سرویس شما می‌تواند به آنها ارائه دهد. از این لحاظ، سئو نسبت به ده سال پیش یکسان باقی مانده است. اما آنچه که تغییر کرده است روش‌هایی است که ما برای ارتقای رتبه سایت به کار می‌گیریم. دلیل تغییر این روش‌ها نیز تغییرات پیوسته در الگوریتم‌های موتورهای جستجو است.

سئو چطور کار می‌کند؟

عملکرد سئو از طریق بهینه‌سازی صفحات سایت، اجرای تحقیقات در مورد کلمات کلیدی و گرفتن لینک‌های ورودی است. روش‌های زیادی برای ارتقای سئو سایت وجود دارد. موتورهای جستجو به دنبال عناصری مانند تگ عناوین، کلمات کلیدی، تگ تصاویر، ساختار لینک داخلی و لینک‌های ورودی (یا بک لینک) هستند. همچنین موتورهای جستجو به ساختار و طراحی سایت، رفتار کاربران و دیگر عوامل خارج از سایت نیز توجه می‌کنند تا تعیین کنند که رتبه سایت شما در صفحه نتایج چه باشد.

سرچ ارگانیک چیست؟

جستجوی ارگانیک به معنای این است که یک کاربر از طریق یک موتور جستجو، چیزی را جستجو کند و روی یک نتیجه غیرتبلیغاتی کلیک کند. سرچ ارگانیک یک کانال بازاریابی جستجو است که می‌تواند به عنوان بخشی از بازاریابی ورودی به کار رود تا ترافیک وبسایت را افزایش دهد. در سئو امروزی، شما نمی‌توانید به سادگی هر اندازه که می‌خواهید کلمات کلیدی قرار دهید تا در معرض دید افرادی قرار بگیرید که به دنبال شما هستند. در واقع این کار برای سئو سایت شما ضرر دارد زیرا موتور جستجو آن را به عنوان کیورد استافینگ در نظر می‌گیرد که به معنای استفاده از کلمات کلیدی تنها با هدف کسب رتبه برای آن کلمه است و نه برای پاسخ دادن به پرسش کاربر. امروزه شما باید در محتوای خود از کلمات کلیدی به گونه‌ای استفاده کنید که طبیعی به نظر برسد. هیچ تعداد خاصی برای این کلمات وجود ندارد و تنها به این بستگی دارد که مقاله شما چند کلمه است. اما اگر احساس می‌کنید که میزان تکرار کلمه کلیدی در مقاله شما غیرطبیعی است، بهتر است که آن را حذف کنید و مقاله خود را به صورت طبیعی بنویسید.

منظور از استراتژی سئو چیست؟

استراتژی بازاریابی سئو یک برنامه جامع برای جذب بازدیدکننده بیشتر از سمت موتورهای جستجو است. برای داشتن یک طرح سئو موفق، باید تلفیقی از استراتژی‌های درون صفحه مانند کلمات کلیدی و استراتژی‌های خارج از صفحه مانند گرفتن بک لینک از سایتهای دیگر داشته باشید. قبل از اینکه یک سایت یا پست وبلاگ جدید ایجاد کنید، احتمالاً به این فکر می‌کنید که چگونه کلمات کلیدی را در متن جای دهید. این خوب است اما نباید تنها بر این موضوع تمرکزکنید. وقتی محتوا را تولید می‌کنید تمرکز شما باید بر قصد و نیت (intent) مخاطب باشد نه اینکه چندبار کلمه کلیدی را در متن تکرار کنید. برای اینکه قصد کاربر را برآورده کنید و در بلند مدت به رتبه بالایی برسید، استراتژی بازاریابی سئو خود را بر موضوعات بنا کنید و نه کلمات کلیدی. اگر این کار را انجام دهید، می‌توانید به طور طبیعی برای کلمات کلیدی مهم بهینه‌سازی کنید. درک مخاطب هدف و آنچه که به آن علاقه دارد کلید جذب مخاطب از طریق موتورهای جستجو است.

ترافیک ارگانیک چیست؟

ترافیک ارگانیک از موتورهای جستجو می‌آید و شما برای آن پول پرداخت نمی‌کنید. بازاریابی پولی جستجو، ترافیک ارگانیک شما را بالا نمی‌برد. اما می‌توانید با استفاده از نرم افزارهای بازاریابی ورودی، وبسایت خود را بهینه‌سازی کنید تا بازدیدکننده بیشتری جذب نمایید. یکی از بزرگترین تغییرات در دهه اخیر این بوده است که رفتارهای دیگر کاربران، نتایجی که یک کاربر در صفحه نتایج موتور جستجو می‌بیند را شکل می‌دهد. امروزه رسانه‌های اجتماعی می‌توانند اثر زیادی بر ترافیک ارگانیک شما داشته باشند. تا چند سال پیش، زیاد فرقی نمی‌کرد که کاربران شما را از طریق جستجوی اجتماعی پیدا کنند. اما امروزه رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام فیسبوک و غیره برای سئو نقش مهمی ایفا می‌کنند. سرچ شبکه‌های اجتماعی همچنین بر محتوا و مخاطبان اولویت قرار می‌دهد. سرچ اجتماعی می‌داند که شما ممکن است به محتوایی علاقه داشته باشید که شبکه شما به اشتراک می‌گذارد و در نتیجه آن را برای شما به نمایش می‌گذارد. این یعنی، وقتی شما به استراتژی سئو فکر می‌کنید، باید به این فکر کنید که چگونه آن را وارد استراتژی کلی بازاریابی خود کنید.

ترافیک مستقیم وبسایت چیست؟

ترافیک مستقیم به معنی بازدیدکنندگانی است که از طریق تایپ کردنURL شما در مرورگر به سایت شما می‌آیند و نه از طریق یک سایت دیگر، موتور جستجو یا شبکه اجتماعی. شما باید به جای بهینه‌سازی موتور جستجو، به بهینه‌سازی تجربه جستجو فکر کنید. این کافی نیست که کاربران وبسایت شما را پیدا کنند بلکه مهمتر این است که در سایت شما بمانند، با محتوای شما تعامل برقرار کنند و دوباره به سایت شما بازگردند. ترافیک مستقیم تنها قدرت سایت شما برای گوگل را بالا نمی‌برد بلکه موقعیت‌هایی را ایجاد می کندکه کاربر را به مشتری تبدیل کند. برای گوگل مهم است که آیا کاربرانی که وارد سایت شما می‌شوند، در سایت می‌مانند و با محتوای آن تعامل برقرار می‌کنند یا خیر. اگر شما برای کلمه کلیدی رتبه خوبی کسب کرده باشید و کاربری را جذب کنید که مرتبط با سایت شما نباشد، این به سایت شما کمکی نخواهد کرد. به این فکر کنید که با تولید محتوا برای کاربران هدف خود، کاری کنید که آنها در سایت شما بمانند.

اهمیت سئو در چیست؟

اهمیت سئو در این است که به کاربران کمک می‌کند در دنیای وب به اطلاعات دسترسی یابند. سئو به ویژه برای کسب‌وکارها مهم است چون اطمینان حاصل می‌کند که آنها به بزرگ‌ترین سؤالات مخاطبان خود در موتورهای جستجو پاسخ می‌دهند و ترافیک را به سمت محصولات و خدمات خود جذب می‌کنند. در گذشته، موفقیت سئو از این طریق سنجیده می‌شد که آیا شما در صفحه اول گوگل قرار دارید یا خیر. اما حتی اگر برای مدتی رتبه بالایی داشته باشید، آیا این به معنای افزایش درآمد است؟ شما ممکن است رتبه بسیار خوبی در موتورهای جستجو داشته باشید، ترافیک بسیار بالایی دریافت کنید اما بازدیدکنندگان سایت شما متوجه شوند که شرکت شما چیزی نیست که به دنبالش بوده‌اند. در این حالت، شما از این ترافیک مشتری دریافت نمی‌کنید و کسب رتبه بالا برای یک کلمه کلیدی بی فایده است. همچنین، برای موفقیت کسب و کار نیازی ندارید که در سه جایگاه اول باشید. در واقع، اگر شما در صفحات بعدی هم رتبه خوبی داشته باشید، ممکن است هنوز نرخ کلیک بالا و البته ترافیک پایین‌تری داشته باشید. این خبر خوبی است برای بازاریابانی که نمی‌توانند سایت خود را به صفحه اول گوگل برسانند. باز هم تکرار می‌کنیم، کیفیت ترافیک دریافتی سایت شما از کمیت آن مهمتر است.

سئو چه مراحلی دارد؟

    ابتدا محتوای سایت خود را بررسی کنید
    از ابزارهای جستجوی کلمه کلیدی استفاده کنید تا ببینید مخاطبان از طریق کدام کلمات به شما می‌رسند.
    کلمات کلیدی که می‌خواهید برای آنها رتبه بگیرید را شناسایی کنید.
    محتوای جدید تولید کنید و محتوای قبلی را بر این اساس بهینه‌سازی کنید.
    عملکرد سایت خود را ارزیابی کنید
    بر صفحاتی که عملکرد خوبی دارند نظارت کنید
    به دنبال موقعیت‌هایی باشید که بک لینک دریافت کنید.
    بر تغییرات در رتبه و ترافیک نظارت کنید

با داشتن یک استراتژی سئو منسجم و به روز، می‌توانید ترافیک باکیفیت و مرتبط را به سمت سایت خود هدایت کرده و به پیشرفت بیزینس خود کمک کنید.

تماس با گیل دیتا call

مطالب مشابه


2019 © تمامی حقوق این وب‌سایت برای گیل دیتا محفوظ است.
انصراف
پشتیبانی آنلاین