توضیحات متا چیست و چگونه بهترین توضیح دهیم ؟


چرا توضیحات متا اهمیت دارند؟

 از آنجا که توضیحات متا همراه با عنوان و URL در صفحه نتایج ظاهر می‌شوند، این قدرت را دارند تا بر افزایش یا کاهش میزان کلیک بر روی لینک شما تاثیرگذار باشند. نتایج نشان داده است که استفاده از کلمات کلیدی در متن توضیحات متا سیگنال مثبت مرتبط بودن را برای موتورهای جستجو ارسال می‌کند که به رتبه شما نیز کمک خواهد کرد.
 البته که این سیگنال خیلی قوی نیست اما مطمئنا استفاده از کلمات کلیدی به صورتی طبیعی در توضیحات متا می‌تواند نقش مثبتی را ایفا کند. همچنین در صفحه نتایج نیز توضیحات متا نسبت به عنوان یا URL که یک خط دارند، دارای دو خط است. بنابراین می‌توانید از این موضوع استفاده کنید تا سایت خود را با پیامی معنادار به جستجوکنندگان عرضه کنید.
 
 

چگونه توضیحات متا را بنویسیم؟

 از آنجا که میزان کلیکی که یک سایت در صفحه اول گوگل دریافت می‌کند به عنوان یکی از عوامل بالقوه رتبه‌بندی محسوب می‌شود، بنابراین بهترین روش برای ایجاد توضیحات متا که مناسب سئوی سایت هم باشد این است که این توضیحات را با این قصد بنویسید که کلیک بیشتری را دریافت کنند.
 حضور سایت خود در صفحه نتایج گوگل را مانند یک تبلیغ سنتی در روزنامه یا مجلات تصور کنید. این تبلیغات چاپی کلاسیک، دارای عنوان و متن تبلیغاتی بودند تا بتوانند از این طریق اشخاص را مجاب کنند تا با آنها تماس بگیرند یا به آدرس فروشگاه آنها مراجعه کرده و کالای آنها را خریداری کنند.
 در صفحه نتایج گوگل نیز سایت‌های مختلف چنین وضعی را دارند. عنوان صفحه شما در واقع همان عنوان یا تیتر تبلیغ است. توضیحات متا نیز متن تبلیغاتی و URL نیز آدرس شماست. از آنجا که توضیحات متا اساسا یک معرفی کوتاه برای صفحات وب است، باید برای تکمیل آن از زبانی استفاده کنید که افراد را مجاب کند تا بر روی لینک شما کلیک کنند.
 
 

مثالی از توضیحات متا

 شما باید توضیحاتی بنویسید که مزیت منحصر به فرد شما نسبت به دیگران را به کاربران نشان دهد.
 به این فکر کنید: چرا صفحه من به طور مشخص از تمامی صفحات دیگر در صفحه نتایج بهتر است؟
 از اینکه به صورت احساسی افراد را جذب پیام و محصول خود کنید ترسی نداشته باشید. تبلیغات احساسی به صورت سنتی با دست گذاشتن بر احساسات مردم موفقیت‌های زیادی را کسب کرده است.

توضیحات متا مناسب برای سئو

 برای اینکه افراد را به کلیک کردن و بازدید از صفحه خود، در صفحه نتایج گوگل، تشویق کنید این اقدامات را در ارتباط با توضیحات متای خود اعمال کنید:
 ۱. سعی کنید طول این توضیحات را بین یک تا دو جمله یعنی ۱۴۰ تا ۱۶۰ کاراکتر قرار دهید.
 ۲.  این توضیحات باید شامل کلمات کلیدی شما نیز باشد.
 ۳. احساسات را هدف قرار دهید.
 ۴. یک دعوت به اقدام یا همان CTA در این توضیحات قرار دهید تا افراد ترغیب به کلیک کردن بشوند.
 ۵. از به کاربردن توضیحات متای تکراری برای صفحات مختلف خودداری کنید.
 ۶. سعی کنید توضیحات شما مطابق با محتوای صفحه شما باشد و آن را توضیح دهد و نسبت به آن معنا دارد باشد.
 ۷. سعی کنید با ابزارهای موجود بررسی کنید که توضیحات متای شما در صفحه نتایج جستجو چگونه به نظر می‌رسد.


هدف از توضیحات متا، تطابق آن با عبارت‌های جستجو شده توسط کاربران در قالب توضیحاتی مناسب است که باعث می‌شود افراد بیشتری روی لینک شما کلیک کنند.
تصور کنید یک مطلب با موضوع جنبه‌های مختلف تحقیق کلمات کلیدی نوشته‌ شده و درون آن به این عبارت‌هایی که احتمالا جستجو می‌شوند پرداخته شده است:
  • تحقیق کلمات کلیدی چیست
  • ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی
طبیعتا اهداف کاربران از جستجوی این کلمات دو چیز متفاوت است اما اساسا این دو به یک دیگر مرتبط هستند. بنابراین هدف از داشتن دو توضیح متا نیز، داشتن دو توضیح جدا از هم است که هریک مرتبط با یکی از این دو عبارت است.
بنابراین اگر شخصی عبارت «تحقیق کلمات کلیدی چیست» را جستجو کند، موتور جستجو سایت ما را همراه با توضیحات متایی که برای آن نوشته شده نشان می‌دهد و اگر فردی عبارت «تحقیق کلمات کلیدی» را جستجو کند توضیح متای مناسب با آن نمایش داده خواهد شد.
به خاطر داشته باشید که هیچ ضمانتی وجود ندارد که موتور جستجو به اینکه توضیح متای مورد نظر شما را نشان دهد پایبند باشد. بنابراین با مسئولیت خود از توضیحات متای چندگانه استفاده کنید.
 

چگونه از چند توضیح متا استفاده کنیم؟

توضیح متا در منبع HTML صفحه پیدا می‌شود. بنابراین نحوه اضافه کردن توضیحات متای دیگر به یک صفحه بستگی به پلتفرمی دارد که از طریق آن سایت را ایجاد کرده‌اید.
برای اضافه کردن توضیح متای دیگر به صفحه، باید قادر باشید به کد HTML صفحه سایت خود دسترسی داشته باشید و بتوانید آن را ویرایش کنید.
تگ توضیحات متا باید بین تگ‌های head در کد HTML قرار بگیرد و بهترین مکان برای آن در زیر تگ عنوان یا همان title صفحه می‌باشد. مانند کد زیر:
<head>
<title>Title of the page</title>
<meta name=”description” content=”Enter description here.”>
</head>

با این کار یک توضیح متا به صفحه شما اضافه خواهد شد. برای اینکه توضیح دیگری را نیز اضافه کنید باید این فرآیند را تکرار کنید. این تگ نیز بین تگ‌های <head> قرار می‌گیرد که به صورت زیر می‌باشد:
<head>
<title>Title of the page</title> 
<meta name=”description” content=”Enter description one.”>
<meta name=”description” content=”Enter description two.”>
</head>

برای اینکه تاثیر این توضیحات چندگانه را به حداکثر برسانید، این توضیحات باید بازتاب‌دهنده قصد کاربران از جستجو باشند. یعنی قصد کاربران از جستجو کلمات کلیدی اصلی که قصد دارید صفحه شما برای آنها رتبه بگیرد. با این کار به موتور جستجو این امکان را می‌دهید که بتواند مرتبط‌ترین توضیح متا را برای عبارت جستجو شده نشان دهد.
 

آیا بهتر است که از چند توضیح متا استفاده کنیم؟

مگر اینکه قصد داشته باشید طبق آنچیزی که در قسمت قبل در مورد آن صحبت کردیم، گوگل را تحت تاثیر قرار دهید. در غیر اینصورت معمولا بهترین روش این است که فقط از یک توضیح متا برای هر صفحه‌ای که ایجاد می‌شود استفاده کنید.
درون صفحه‌ای که در حال بهینه‌ سازی آن هستید باید از موضوعات و کلمات کلیدی هدف خود استفاده کنید. در حالیکه باید مطمئن شوید که محتوای شما ۱۰۰ درصد منحصر به فرد است و نیاز کاربرانی که کلمه کلیدی مد نظر شما را جستجو می‌کنند را پاسخگو می‌باشد.
 

نکات مرتبط با توضیحات متا

 گوگل به شما فضایی به اندازه ۱ تا ۲ جمله (۱۴۰ تا ۱۶۰) کاراکتر را در اختیار شما قرار می‌دهد که در زیر هر یک از نتایج صفحه نتایج جستجو دیده می‌شود. بنابراین در این یک یا دو جمله توضیحات شما باید یک دلیل قانع‌کننده برای اینکه کاربران باید از صفحه شما دیدن کنند را ارائه دهد. سعی کنید یک دعوت به اقدام (2CTA) واضح قرار دهید، بر روی یکی از این احساسات دست بگذارید و یا اینکه به یک مزیت مشخص که از بازدید صفحه نصیب کاربران می‌شوند اشاره کنید.
 
  • اگر این توضیحات را بسیار بلند بنویسید مناسب نخواهد بود. گوگل آن را کوتاه می‌کند و مردم متوجه نخواهند شد که سایت شما چه چیزی را ارائه می‌دهد.
  • اگر توضیحات شما مبهم باشد افراد به آن اهمیتی نخواهند داد. همیشه نتایج دیگری هم هستند که افراد می‌توانند بر روی آن کلیک کنند.
 باید سعی کنید که با احساسات جستجو کنندگان در دو جمله یا کمتر ارتباط برقرار کنید.
 همچنین مهم است که برای هر صفحه در وب‌سایت خود از توضیحات منحصر به فرد استفاده کنید.

تماس با گیل دیتا call

مطالب مشابه


2019 © تمامی حقوق این وب‌سایت برای گیل دیتا محفوظ است.
انصراف
پشتیبانی آنلاین