مدیریت شبکه اجتماعی رشت




بازاریابی دیجیتال شامل بخش‌های متنوع و پویایی است که در همکاری با یکدیگر باعث افزایش علاقه‌ی مخاطب به برند، تولید لید برای جذب مخاطب بیشتر و در نهایت افزایش فروش کسب‌وکار خواهند شد. در این میان وظیفه‌ی اصلی مدیران بازاریابی در شرکت‌ها، درک روند و فرآیندهای هر یک از این اجزاء و چگونگی دریافت بهترین نتیجه از هر یک از آنها است.
شبکه‌های اجتماعی یا به بیان بهتر رسانه‌های اجتماعی امروز به بخشی حیاتی از بازاریابی دیجیتال تبدیل شده‌اند. این ابزارها مزایای زیادی برای جذب مخاطب دارند و البته مانند تمام اجزاء دیگر این ترکیب، نیاز به دقت و مدیریت حرفه‌ای دارند. دلیل اهمیت این شبکه‌ها در قدم اول، فعالیت بالای مخاطبان بالقوه‌ی همه‌ی کسب‌وکارها در آنها است. در نتیجه آنها تمایل دارند تا محتوای منتشر شده توسط برندها را نیز مطالعه کنند و بیش از محتوای تبلیغاتی به آن اهمیت می‌دهند.


در روزهایی که کاربران به شبکه‌های اجتماعی به عنوان دوستی برای کسب لذت، دانش و سرگرمی نگاه می‌کنند. مدیریت شبکه های اجتماعی و بازاریابی در آن برای تمام کسب‌وکارها ضروری است. براساس آخرین آمار 40 درصد از جمعیت جهان؛ حدود 3 میلیارد نفر عضو شبکه‌های اجتماعی در سال 2019 هستند. در ایران نیز تعداد کاربران فعال در شبکه‌های اجتماعی بالغ بر 47 میلیون نفر است.
کاملاً بدیهی است که بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی برای هر سازمان، گروه و کسب‌وکاری در هر اندازه منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی پرسود است. این روزها معرفی خدمات و برندسازی در شبکه ‌های اجتماعی یک باید مهم است.
برخلاف رسانه‌های مانند تلویزیون، رادیو و مطبوعات، شبکه های اجتماعی یک راه‌حل برای یک موضوع در نظر نمی‌گیرند بلکه براساس هر موضوع راه‌حل منحصربفردی ارائه می‌کنند.


بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که :
– اهداف را کاملاً شفاف طبقه‌بندی کنید؛
– آنچه را که مخاطبان می‌خواهند، بفهمید؛
– محتوای مطلوب آنان را تولید کنید؛
– شبکه اجتماعی که متناسب با محصول و خدمات شماست را انتخاب کنید؛
– سایر کانال‌ها را برای اشتراک‌گذاری فعال نگه دارید؛
– برای ایجاد کمپین‌های خلاقانه در شبکه‌های اجتماعی تلاش کنید


مدیریت رسانه‌های اجتماعی

شما به‌عنوان یک کاربر یا مدیر امروزی قطعا با شبکه‌های اجتماعی مختلف اعم از اینستاگرام و توییتر آشنایی دارید. اما آیا در مورد چگونگی استفاده از این شبکه‌ها و خاصیت رسانه‌ای آنها در رشد کسب‌وکار نیز اطلاعات دارید؟ آشنایی با مدیریت این رسانه‌ها و انتخاب هوشمندانه‌ی کانال‌ها برای بازاریابی شرکت، قدمی مثبت در گسترش کسب‌وکار، افزایش مخاطبان و نرخ تبدیل آنها به مشتری است.
در تعریف ساده مدیریت رسانه‌های اجتماعی فرآیند مدیریتی ارتباطات و انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین و غیره است. این مدیریت، فرآیندی فراتر از پست کردن محتوا در پروفایل شبکه‌های اجتماعی شرکت است. اکرچه ارسال محتوا نقشی اساسی دارد، اما مدیریت رسانه‌ای موارد دیگری همچون جذب مخاطب و افزایش دسترسی به برند و شناخته‌ شدن هرچه بیشتر آن را نیز شامل می‌شود.


برنامه‌ریزی زمانی انتشار محتوا

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مدیریت موفق شبکه‌های اجتماعی، ثبات و پایداری در حضور در آنها است. اگر می‌‌خواهید علاقه‌مندی کاربران و افزایش فالورهای شما پایدار باشد، باید ثبات در انتشار محتوای باکیفیت را اصل اساسی فعالیت خود بدانید. برای رسیدن به این هدف باید یک برنامه‌ریزی جامع داشته باشید تا زمان انتشار، نحوه‌ی ارسال، نوع محتوا و شبکه‌ی مورد نظر اجتماعی را با جزئیات کامل توضیح دهد.
برای رسیدن به این برنامه‌ریزی می‌توانید یک تقویم کاری برای تیم محتوای خود در نظر بگیرید و برای نظارت بر کار آنها نیز از همین ابزار استفاده کنید. تقویم سردبیری بازاریابی محتوا را می‌‌توان با ابزارهای مختلف مانند تقویم گوگل طراحی کرد و بسته به نیاز کسب‌وکار آن را شخصی‌سازی کرد. حتی می‌توانید لینک محتوای منتشر شده در هر شبکه را نیز در این تقویم قرار دهید تا نظارتی جامع بر کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی داشته باشید.





انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی

بخش اصلی مدیریت رسانه‌های اجتماعی، تولید و انتشار محتوای مناسب در شبکه‌ی اجتماعی هدف است. این بخش علاوه بر تولید محتوای متنی به زیباسازی آن با تصویر و ویدیو نیز می‌پردازد. در این میان برخی شرکت‌ها علاوه بر انتشار محتوای اوریجینال خود، به بازنشر محتوای همکاران و شرکای تجاری نیز می‌پردازند.
این بخش از مدیریت رسانه‌های اجتماعی نیازمند شناخت دقیق شما از شبکه‌ی اجتماعی هدف و همچنین مخاطبان است. شما باید بهترین نوع محتوا برای شبکه‌ی اجتماعی خود را بشناسید و علاوه بر آن محتوایی که بیش از همه توسط مخاطبان هدف دیده شده و به اشتراک گذاشته می‌شود را شناسایی کنید.


چرا بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی برای کسب و کارها ضروری است؟

شبکه های اجتماعی فرصت بی‌نظیری به کسب وکارها هدیه کرده است. شما با مدیریت شبکه های اجتماعی شانس تبلیغ و معرفی خدمات خود را افزایش می‌دهید. شبکه‌های اجتماعی به همان اندازه که امکان تعامل کاربران با یکدیگر را گسترش داده است، به همان میزان نیز امکان ارتباط بازاریابان با مشتریان بالقوه و بکاربردن استراتژی‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی را توسعه داده است.
کاربران شبکه‌های اجتماعی دوست دارند که با برندها صحبت کنند، این اتفاق یعنی جاده‌ای هموار برای بازاریابان، در این حالت می‌توانند با بکاربستن استراتژی‌های بازاریابی آنچه را که می‌خواهند به کاربران بفروشند.
از طریق مدیریت شبکه های اجتماعی می‌توانید :
– مخاطبان خود را درگیر کنید. تعامل با مخاطبان بهترین روش برای ایجاد اعتماد و ساخت یک ارتباط طولانی مدت است.
– وفاداری به برند را پرورش دهید. تعامل و مشارکت موجب وفاداری به برند می‌شود. کاربران از طریق بروزرسانی‌های شما، دیدن اخبار، ویدیوها و تصاویر پیوسته با شما در ارتباط هستند.
– با سایر کانال‌ها مرتبط خواهید ماند. از آنجایی که شبکه‌های اجتماعی به خوبی با سایر کانال ادغام می‌شوند بنابراین بازاریابان دیجیتال می‌توانند یک کمپین تبلیغاتی را در سایر کانال‌ها به‌خوبی مدیریت کنند، چیزی که تا پیش از این بسیار سخت بود.
– به سادگی موضوعات را مانیتور می‌کنید. وقتی جریانی در سطح جامعه ایجاد می‌شود یا اتفاقی می‌افتد، بازاریابان می‌توانند اخبار و محتواهایی درباره آن موضوع و هم‌سو با لحن برند در شبکه‌های اجتماعی توزیع کنند.
– سرنخ‌های جدید می‌سازید. بازاریابان می‌توانند آگاهی از برند را افزایش دهند و با توزیع محتوا ترافیک از طرف کاربران بگیرند که برخی از آنها می‌تواند اتفاق‌های خارق العاده‌ای را ایجاد کند.


کدام شبکه اجتماعی مناسب شماست؟

پس از تدوین استراتژی بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، نوبت آن می‌رسد که شبکه اجتماعی‌ای که مخاطبان هدف شما در آن هستند، انتخاب کنید. پس از آن لازم است که یک پروفایل در شبکه اجتماعی بسازید. خوشبختانه برخی از سوشیال مدیاها مانند فیسبوک، اینستاگرام و لینکدین امکانات ویژه‌ای برای کسب وکارها (بیزنسی) ایجاد کرده‌اند بنابراین کافیست انتخاب کنید که کدام شبکه اجتماعی برای شما مناسب است.
از آنجایی که اینستاگرام شبکه اجتماعی محبوب در ایران است بنابراین عمده کسب وکارها انرژی زیادی برای تولید محتوا و تبلیغات در اینستاگرام اختصاص می‌دهند در حالیکه ممکن است لینکدین و توییتر بتوانند آنان را سریعتر به اهداف بازاریابی برساند.
مثال : یک شرکت نرم‌افزاری تحلیل داده برای افزایش آگاهی از برند و معرفی سرویس خود می‌تواند با محتوای خلاقانه و پیوسته در توییتر برند خود را به کاربران معرفی کند از سویی دیگر با انتشار محتواهای آموزشی و چالشی مربوط به سازمان‌ها در لینکدین با مخاطبان هدف خود (مدیران میانی، کارشناسان IT ) ارتباط نزدیک‌تری برقرار کند.
در حالیکه برای انتخاب شبکه اجتماعی مناسب خود وسواس به‌خرج می‌دهید به این نکته توجه کنید که در اختیار داشتن کانال‌های متنوع توزیع و استفاده از ابزارهای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مانند تبلیغات اسپانسر اینستاگرام ، تبلیغات در فیسبوک ، تبلیغات در لینکدین می‌تواند برنامه‌های بازاریابی شما را کاملاً هدفمند و در لحظه بسنجد و نتایج جدید را در اختیار شما قرار دهد.





تماس با گیل دیتا call

مطالب مشابه


2019 © تمامی حقوق این وب‌سایت برای گیل دیتا محفوظ است.
انصراف
پشتیبانی آنلاین