عوامل موثر بر سئو چیست؟‌طراحی سایت گیلان




سئو (SEO) مخفف Search Engine Optimization یا search Experience Optimization است. عبارت اول به معنی بهینه سازی موتور جستجو است. اما با توجه به اینکه ما در واقع تجربه مشتریان را اپتیمایز می کنیم عبارت دوم نیز به عنوان تعریفی دیگر از سئو ارائه شد.
 SEO مجموع تمام فرایندهایی است که در داخل و خارج سایت انجام می شود تا ربات ها وخرنده های گوگل شناخت بهتری از سایت داشته باشند و در نتیجه سایت در رتبه های برتر گوگل نمایش داده شود.

چرا سئو مهم است؟

شاید شما هم این جمله را شنیده باشید: “اگر روزی بخواهم جنازه ای را مخفی کنم، آن را در صفحه ی دوم نتایح گوگل می‌گذارم!”
واقعیت این است که سایت‌هایی که در هنگام جستجوی یک عبارت در صفحه ی اول نتایج و به ویژه جزو پنج یافته ی برتر ظاهر می‌شوند، بیشترین نرخ کلیک را دارند و ترافیک بالایی جذب می‌کنند. طبق تحقیقات انجام شده، سهم سایت های نمایش داده شده در صفحه اول حدود 90 درصد است که بیش از 30 درصد آن سهم سایتی می‌شود که در رتبه اول قرار دارد.
از طرفی، ترافیک سئو (که به عنوان ترافیک ارگانیک نیز شناخته می‌شود) “رایگان” است و گوگل برای نمایش صفحه شما و هدایت کاربر به آن هزینه ای دریافت نمی‌کند.
 البته سایت‌هایی نیز وجود دارند که با پرداخت هزینه به گوگل از سرویس تبلیغ این شرکت استفاده کرده و محتوای خود را بالاتر از محتوای سایرین نمایش می‌دهد اما این سایت‌ها با نماد Ad در سمت چپ قابل شناسایی هستن

موتورجستجو چگونه کار می‌کند؟

شهر بزرگی را درنظر بگیرید که هزاران خانه در آن وجود دارد. ویژگی این خانه ها این است که دیوارهایشان به هم مرتبطند و عنکبوت هایی از طریق این سوراخ‌ها از اتاقی به اتاق دیگر در رفت و آمدند و اطلاعات مختلف را جمع آوری می‌کنند.
این شهر، همان فضای اینترنت است و وبسایت‌ها و صفحات آن‌ها مانند خانه‌هایی هستند که هر یک چند اتاق دارند و هر سوراخ در دیوار به منزله ی یک لینک است. اما اجازه بدهید درمورد عنکبوت ها بیشتر توضیح بدهم.
 خزنده های وب (web crawlers) که به آن‌ها عنکبوت یا اسپایدر هم می‌گویند، ربات های اینترنتی هستند که در میان صفحات مختلف می‌خزند و آن‌ها را بر اساس شاخص های مختلف، مرتب می‌کنند. ربات‌های خزنده گوگل هنگامی که به یک سایت می‌رسند با استفاده از نقشه ی سایت (site map) یا فایل robot.txt بطور سازماندهی‌شده در سراسر صفحات حرکت می‌کنند و مفهوم مطالب، مرتبط بودنشان، اعتبار هر صفحه، کدهای سایت، سرعت، لینک‌ها و ده‌ها مورد دیگر را بررسی و امتیازبندی می‌کنند. درواقع آن‌چه در صفحه ی نتایج جستجو به کاربر نمایش داده می‌شود، حاصل جستجو همان لحظه ی گوگل نیست، بلکه نتیجه آخرین ارزش‌گذاری (indexing) این ربات‌هاست.

عوامل مهم موثر بر SEO:

سئو داخلی یا On-page SEO

به تمامی فرآیندهای بهینه‌سازی داخلی سایت، که به منظور کسب رتبه بالاتر در نتایج موتور های جستجو انجام می گیرد سئو داخلی یا سئو آن پیج می‌گویند. سئو داخلی کاملا تحت کنترل شما است و به همین دلیل یکی از اولین قدم‎‎‌ها برای بهینه‌سازی وبسایت به شمار می‌رود.
 برای فهم بیشتر، این عوامل را به سه بخش کلی تقسیم می‌کنیم:

1. سئو فنی یا سئو تکنیکال

سئوی فنی خوب، بدین معنی است که گوگل مطالب شما را به راحتی پیدا کند و بتواند محتوای شما را به سادگی درک و هضم کند. سئو تکنیکال تماما در مورد کیفیت زیرساخت‌هایی است که محتوای شما در آن‌ها ارائه می‌شود. طی تجربیاتی که در سئو سایت‌ها داشته‌ام، عدم توجه به سئو تکنیکال در آغاز فعالیت سایت باعث هزینه و دردسرهای زیادی در ادامه فعالیت سایت می‌شود. سئو تکنیکال آنچنان مهم است که یک اشتباه به‌ظاهر ساده در آن می‌تواند بهای زیادی برای کسب‌وکارتان داشته باشد. از این جهت توصیه می‌کنیم که در ابتدای ساخت سایت از برنامه‌نویس‌هایی ماهر استفاده کنید و حتما از یک سئوکار مشورت بگیرید.
• قابلیت خزش یا crawlability
آیا ربات‌های گوگل می‌توانند در سایت من بخزند؟
 اگر گوگل نتواند به محتوای شما دسترسی پیدا نکند، نمی تواند آن را در نتایج خود نمایش دهد. موارد مختلفی وجود دارند که مانع خزیدن گوگل در صفحه سایت شما میشوند. فایلی به نام robots.txt وجود دارد که می‌توانید با ایجاد تغییراتی در آن به گوگل اجازه دسترسی یا عدم دسترسی به صفحات خاص سایت خود را بدهید. یکی از موانع دیگر برای خزیدن گوگل، داشتن صفحه paywall یا صفحه ورود به سیستم است. گوگل نمی‌تواند به آن صفحات دسترسی داشته باشد و بنابراین از محتوای آن نیز بی اطلاع است.
• معماری خوب و کد باکیفیت
آیا گوگل محتوای سایت مرا درک می‌کند؟
 گوگل به کد تمیز و ساختار مرتب نیاز دارد تا بتواند محتوای شما را هضم کند و برخی از زبان‌های برنامه نویسی را بهتر از سایرین درک می‌کند. پس معماری سایت شما و به طور خاص‌تر، کد نویسی آن می‌بایست تمیز، استاندارد و سبک باشد.
– اگر خودتان برنامه نویس هستید از راهنمایی‌های گوگل در این زمینه در Google Developers استفاده کنید.
 – اگر با برنامه‌نویسی آشنایی ندارید، صرفا مراقب باشید که از چه CMS و بعد از چه قالبی برای سایت خود استفاده می‌کنید. از بهینه بودنش برای سئو اطمینان حاصل کنید.
• امنیت سایت بر اساس پروتکل SSL
HTTPS مخفف Hyper Text Transfer Protocol است.
 وقتی آدرس سایت شما با HTTPS شروع می‌شود، به این معناست که ارتباط امنی بین سیستم کاربر و سایت برقرار است و اشخاص غیر به اطلاعات کاربران (از جمله ایمیل، رمزها، و…) دسترسی ندارند. این موضوع در چند سال اخیر و به خصوص برای فروشگاه‌های اینترنتی مهم‌تر شده است. از سال 2014 استفاده از آن برای گوگل در ارجحیت قرار گرفت بطوری‌که کاربران هنگام ورود به سایتی که از HTTP استفاده می‌کند از طرف گوگل هشدار امنیتی دریافت می‌کنند و ممکن است از ورود به آن منصرف شوند!



  • اعتبار و سن دامنه
اعتبار دامنه در واقع امتیازی بین 0 تا 100 است که شما توسط وبسایت ما دریافت می‌کنید و پیش‌بینی می‌کند رنکینگ شما در صفحه نتایج گوگل چگونه خواهد بود و برای این امتیازبندی فاکتورهای مختلفی را در نظر می‌گیرد. وبسایتی که همین الان شروع به کار کرده، امتیاز یک می‌گیرد و بعد براساس کیفیت مطالب، لینک‌ها و… به امتیاز آن افزوده می‌شود. امتیاز اعتبار دامنه هیچ تاثیری بر صفحه نمایش نتایج گوگل ندارد و فقط به عنوان یک پیش بینی کننده می‌توان از آن استفاده کرد.
نکته دیگری که درمورد ارتباط سئو و دامنه باید به آن توجه داشته باشید، سن دامنه است. درواقعیت، سن دامنه جزو فاکتورهایی نیست که گوگل الگوریتم خاصی برای آن تعیین کرده باشد ولی در عمل و طبق تجربه بنظر می‌رسد که در صورتی‌که همه عوامل دیگر موثر بر سئو برای دو وبسایت یکسان باشند، صفحه ای با دامنه قدیمی تر رتبه بالاتری در صفحه نتایح کسب می‌کند.

• سرعت صفحات (site speed)
هیچکس دوست ندارد انتظار بکشد! مخصوصا از زمانی که کاربران موبایل وارد دنیای اینترنت شدند، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا کرد. گوگل این را می‌داند و با ابزارهای خود همواره سرعت صفحات را می‌سنجد تا کاربران را به صفحه‌ای که سریع‌تر‌ بارگیری شود بفرستد.
 پس اطمینان حاصل کنید که تمامی صفحات سایت شما به سرعت  (زیر 4 ثانیه) بارگیری می‌شوند، حتی اگر سرعت اینترنت کاربران ایده‌آل نباشد!
• نقشه سایت (site map)
Site map فایلی‌ست به فرمت XML که حاوی تمام آدرس‌های شماست و به ربات‌های گوگل کمک می‌کند که هوشمندانه‌تر عمل کنند. با کمک این فایل می‌توانید فرایند crawling را تسریع کنید و حتی صفحات‌تان را اولویت‌بندی کنید (مثلا از گوگل بخواهید که فلان دسته‌بندی را دو روز یک بار ایندکس کند). البته اگر لینک‌های داخلی درست و حسابی داشته باشید و برخی صفحات سایت ایزوله نباشند، عنکبوت‌های گوگل بدون وجود نقشه سایت هم می‌توانند به صفحات آن دسترسی داشته باشند و سئو سایت دستخوش تغییرات زیادی نمی‌شود.
در این موارد، وجود نقشه سایت خیلی به شما کمک می‌کند:
1. سایت های بزرگ با صفحات زیاد و محتوای غیرمتنی فراوان
2. وجود صفحات ایزوله که لینک‌دهی مناسبی با سایر صفحات ندارند.
3. سایت‌های خبری که هرلحظه بروزرسانی می‌شوند.
 4. سایت‌های جدید که هنوز لینک‌های خارجی ندارند.
• فایل robot.txt
اگر مطمئنید sitemap توسط ربات‌های گوگل چک شده ولی هنوز index سایت چیزی نیست که انتظارش را داشتید،احتمالا باید به یک فایل پشت صحنه ی دیگر به نام robot.txt نگاهی بیندازید. این فایل درواقع گایدلاین‌هایی برای عنکبوت های گوگل است و به آن‌ها آموزش می‌دهد که چگونه در سایت بخزند، و کدام صفحات باید از گوگل پنهان شوند.
• آدرس سایت (URLs)
آدرس‌های URL صفحات داخلی وبسایت شما باید از یک منطق برخوردار بوده و ساده باشند. بهتر است برای داشتن ساختار مناسب URL وبسایت خود ابتدا یک درختواره از سایتتان تجسم کنید. محتوای سایتتان به چه صورت‌هایی قرار است تقسیم شود؟ معمولا برای سایت‌های خبری و مجله‌ای، این درخت‌واره مجسم می‌شود: صفحه اصلی> دسته بندی > مقاله
یا برای فروشگاه اینترنتی به این شکل: هوم پیج > دسته محصول > محصول
بعد از یافتن ساختار مناسب برای چینش محتواهای سایت‌، در انتخاب URL دقت کنید که از نظر معنایی با کلمه کلیدی اصلی صفحه تفاهم داشته باشد.

تماس با گیل دیتا call

مطالب مشابه


2019 © تمامی حقوق این وب‌سایت برای گیل دیتا محفوظ است.
انصراف
پشتیبانی آنلاین