سئو و بهینه سازی سایت رستوران





طراحی ، بهینه سازی و سئو وب سایت رستوران ، فست فود و کافی شاپ ها به دلیل رقابت زیادی که در این صنعت برای کسب مشتریان بیشتر وجود دارد ، تاثیر زیادی در سودآوری و کسب درآمد بالاتر دارد. اگر شما نیز به عنوان مالک یک رستوران قصد دارید با افزایش رتبه سایت خود در مشتریان بیشتری جذب کنید ، روش هایی که در این مقاله ارائه می شود را حتما اجرا کنید.
جالب است بدانید که حدود 60 درصد کاربرانی که به دنبال سفارش غذا هستند، تمایل به سفارش از رستوران یا فست فود های نزدیک به خود را دارند که این مسئله اهمیت جستجوی محلی را نشان می دهد. از آنجا که 75٪ کلیک های کاربران به صفحه اول گوگل ختم می شود، می توان نتیجه گرفت که قرار گرفتن در صفحه اول گوگل اهمیت زیادی برای شما دارد.


سئو نه تنها به جذب مشتریان ایرانی به شما کمک می کند، بلکه توریست ها یا افراد خارجی که وارد ایران می شوند نیز می توانند از طریق گوگل ، با رستوران شما آشنا شوند و از این طریق مخاطب بیشتری حتی در سطح بین المللی داشته باشید.
فرآیند سئو رستوران نه تنها در ارتقای رتبه به ازای جستجو برند و نام رستوران موثر است ، بلکه در نمایش لینک وبسایت در نتایج برتر گوگل  زمانی که یک کاربر نام غذا، نوشیدنی یا دسری که رستوران شما و سایر رقبا ارائه می دهند را جستجو می کند، نقش موثری دارد.
باتوجه به ضعفی که سایت بسیاری از رستوران ها در سئو دارد، وبسایتهایی مثل فیدیلو ، اسنپ فود یا ریحون ، با بهینه سازی اصولی سایت خود ، اقدام به جذب مشتریان و ارجاع غیرمستقیم آنها به رستوران ها می کنند. به راحتی و با سئو وبسایت رستوران می توانید ، مشتریان را مستقیما و با حذف هزینه های واسطه جذب نمایید.

سئو رستوران چیست؟

سئو رستوران یا بهینه سازی وبسایت رستوران و کافی شاپ در موتورهای جستجو (مثل گوگل) یکی از بهترین استراتژی های بازاریابی برای بهبود رتبه در گوگل و افزایش تعداد مشتریان اینترنتی است. سئو اقداماتی مانند بهبود ساختار سایت، بهینه سازی سامانه ثبت سفارش، تولید محتوا ، آگاهی از برند در فضای مجازی ، لینک سازی،تعامل بهتر با کاربران در شبکه های اجتماعی، افزایش تعداد مشتریان و سفارشات را دربر می گیرد.
رتبه بندی نتایج در گوگل ، براساس معیارهای متفاوتی انجام می شود که اکثرا برپایه مقایسه وب سایت های فعال در یک حوزه یا صنعت هستند. سرعت بیشتر در بارگزاری ، تجربه کاربری بالا ، ارتباط بیشتر با عبارت جستجو شده توسط کاربر ، نزدیکی محل فعالیت با موقعیت مکانی کاربر ، بهینه سازی منو ، نحوه ثبت سفارش و نظرات کاربران و مشتریان پیشین از مهم ترین فاکتورها در سئو وب سایت رستوران ها هستند.

مراحل سئو برای رستوران، کافی شاپ و فست فود

اگر به اداره یک رستوران یا کافی شاپ مشغول هستید، جذب مشتری برای شما اهمیت زیادی دارد. اگرچه برند یک رستوران ، تاثیر زیادی در سوددهی دارد ، اما بسیاری از افراد به دنبال تجربه غذاها یا رستوران های جدید هستند و معمولا از طریق گوگل یا شبکه های اجتماعی ، مکانها و رستوران های جدید را جستجو می کنند. پس برای اینکه دیده شوید، به قرار گرفتن در رتبه های برتر گوگل نیاز دارید. سئو در تحقق این هدف به شما کمک خواهد کرد. برای اینکه بتوانید وب سایت خود را با بهترین شرایط در معرض دید مشتریان قرار دهید و رتبه بهتری در گوگل داشته باشید باید وبسایت خود را کاملا بهینه کنید.
روشهای زیر را به خاطر بسپارید:

تعیین کلمات کلیدی غذا و رستوران

قصد دارید به ازای چه کلمات یا عباراتی در گوگل دیده شوید؟ سایت های رقیب شما با چه کلماتی در موتورهای جستجو ، بازدید بیشتری کسب می کنند؟ هنگام اجرای استراتژی سئو رستوران ، اولین مرحله این است که مخاطبان خود را بشناسید، بدانید از چه کلمات یا عباراتی برای جستجو استفاده می کنند و چه کلماتی بیشترین بازدید و ترافیک را برای سایت شما تامین می کنند.
در تمام کسب و کارها ، یک سری عبارات خاص بیشتر توسط کاربران جستجو می شوند. اما در صنعت رستوران داری این عبارات تنوع زیادی دارند. برای مثال ، یک کاربر برای تهیه غذایی خاص ، می تواند عباراتی مثل چلو کباب کوبیده در ونک ، رستوران غذای ایرانی در ستارخان ، رستوران هندی در تهران و عباراتی این چنین را جستجو کند. شما یا شرکتی که وظیفه سئو سایت شما را برعهده دارد باید چنین عباراتی را استخراج کند و ارتقا رتبه سایت را حول این کلمات یا عبارات انجام دهد.
در برخی موارد با جستجوی یک برند مواجه هستیم، امکان دارد کاربری برای جستجوی رستوران مدنظر خود عباراتی مثل شعبه رستوران نایب در پاسداران یا سفارش غذا از رستوران رفتاری را جستجو کند. تمام این موارد عبارات کلیدی هستند که باید در سئو به آنها توجه داشته باشید.
در موارد نادری امکان دارد که یک کاربر فقط نام یک غذا را جستجو کند. اکثرا برای یافتن یک رستوران ، از عبارات طولانی مثل رستوران غذاهای سنتی ایرانی در تجریش ، استفاده می شود. این یعنی ، کاربران اینترنتی در حال حاضر می دانند دقیقا چه چیزی را بنا به سلیقه و ذائقه و موقعیت مکانی خود می خواهند. همچنین در بسیاری از عبارات ، کلماتی مثل ارزان ، شیک ، بهداشتی ، بیرون بر و… برای جستجوی غذا یا رستوران مورد استفاده قرار می گیرد.

بهینه سازی محتوا

محتوا یکی از مهم ترین فاکتورها در رتبه بندی سایت است. حوزه فعالیت سایت هر صنعت یا زمینه ای که باشد ، نیاز به محتوای منحصر به فرد و متمایز از سایر رقبا داریم. محتوا و مطالب منتشر شده روی سایت علاوه بر اینکه بازدید سایت را افزایش می دهند، اعتماد و علاقه مندی کاربران نسبت به یک وب سایت را نیز افزایش می دهند. برای وب سایت رستوران ، مطالبی در رابطه با نحوه رعایت نکات بهداشتی ، دستور پخت غذاها یا نحوه و زمان ارائه تخفیفات می تواند ترافیک سایت را افزایش دهد. درواقع به غیر از محتوای صفحات اصلی ، هدف تولید محتوا افزایش طبیعی بازدید سایت است تا از این طریق و بطور غیر مستقیم بتوانیم مشتریان بیشتری جذب کنیم.
باید حول عباراتی که از مرحله قبل بدست آوردیم ، اقدام به تولید و انتشار محتوا کنیم. درواقع محتوای صفحاتی را به عنوان صفحات فرود کاربر بهینه می کنیم ، تا پس از ورود به سایت به سمت سفارش یا انتخاب از منوی غذا ترغیب شود.
انتشار محتوا در وبلاگ سایت رستوران شما نه تنها به تجربه کاربری کمک می کند ، بلکه به موتورهای جستجو می گوید که سایت شما مرتبط با چه موضوعی است. یک رستوران باید وبلاگی داشته باشد تا امکان بحث و تبادل نظر و انتشار مطالب جدید را فراهم کند. این اقدام علاوه بر اینکه بصورت مستقیم کاربران را به سایت شما می کشاند ، قابلیت به اشتراک گذاری و بازنشر را توسط کاربران در شبکه های اجتماعی و سایر سایتها فراهم می کند که اعتبار مضاعفی برای دامنه شما خواهد بود.

ارتقای برند رستوران

گاها امکان دارد ، دو رستوران با یک نام فعالیت کنند یا اینکه یک رستوران هم نام برند شما در نتایج جستجو بالاتر از سایت شما دیده شود ، پس ارتقای برند ضرورت زیادی دارد. درحالی که اکثر افراد برای ارتقای برند یک رستوران به تبلیغات در شبکه های اجتماعی توجه دارند ، اما می توان گوگل را مهمترین منبع آگاهی و بهبود تصویر برند یک رستوران دانست. بسیاری از صاحبین کسب و کارها از قدرت گوگل بی اطلاع هستند و نمی دانند که شمار بالایی از کاربران ، جهت سفارش غذا یا یافتن یک رستوران از گوگل استفاده می کنند. شما باید تلاش کنید با بهینه سازی سایت ، بهبود عملکرد و تجربه کاربری ، نه تنها برند خود را بیشتر به مشتریان بشناسید ، بلکه از سایر رقبا در نتایج جستجو بالاتر قرار بگیرید.
چه چیزی رستوران شما را منحصر به فرد می کند؟ آیا غذای ویژه ای ارائه می دهید؟ دستور طبخ خاصی دارید؟ قیمت شما نسبت به رقبا پایین تر است؟ غذای رستوران شما کیفیت بالاتری دارد؟ از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کرده اید؟  باید در پاسخ به این سوالات مطالبی را برای افزایش آگاهی مشتریان خود منشتر کنی تا برند شما در ذهن آنها تثبیت شود.
اطلاعات کامل و ارزشمندی را در لینک تاثیر سئو در ارتقای برند شما می توانید بدست آورید.

سئو محلی و ثبت رستوران در google map

درصد زیادی از کاربران مایلند از نزدیکترین رستوران به خود سفارش دهند و یا به نزدیکترین فست فود یا رستوران برای صرف غذا مراجعه کنند. پس حتما باید به فکر جذب کاربرانی که در محدوده موقعیت مکانی شما ساکن هستند باشید.
مخاطبان شما باید بتوانند آدرس ، شماره تماس و ساعت فعالیت رستوران را به راحتی پیدا کنند. علاوه بر قراردادن این اطلاعات در سایت ، حتما باید در google map نیز ثبت شوند. (برای ثبت سایت روی نقشه گوگل می توانید از لینک google map اقدام کنید)
گوگل باتوجه به الگوریتم جستجوی محلی با شناسایی آی پی کاربر، ابتدا در بالای لیست نتایج، نزدیکترین رستوران یا فست فود را پیشنهاد می دهد و زمانی که اطلاعات موقعیت مکانی رستوران بطور صحیح ثبت شده باشد ، شانس شما برای جذب کاربران نزدیک افزایش می یابد.
از دیگر اطلاعاتی که در گوگل مپ قابل رویت است ، ساعات کاری ، شماره های تماس و نظرات کاربران دیگر است. همچنین امکان ثبت تصاویر از غذا ، منو و محیط داخلی رستوران توسط شما یا مشتریان فراهم می شود.

بهینه سازی منو رستوران

کاربران جدیدی که به سایت یک رستوران مراجعه می کنند، ابتدا به منوی غذا و قیمت ها توجه می کنند. بنابراین ، ضروری است که کاربران بتوانند به راحتی منو را در وب سایت شما پیدا کنند. علاوه بر درج قیمتها ، مواد اولیه و مخلفات هر غذا را در منو ثبت کنید. تصاویر جذاب و باکیفیت بالا ، پیشنهادات ویژه ، قابلیت کلیک و سفارش مستقیم از منو نکات مهم دیگری در این مرحله هستند.
همچنین باید منو به گونه ای طراحی و بهینه سازی شود ، که هم در کامپیوتر و هم موبایل بصورت کامل و بی اشکال نمایش داده شود. همچنین در طراحی منو آنلاین دقت کنید که بصورت طولانی در یک صفحه قرار نگیرد و بصورت ریسپانسیو باشد یا کاربر بتواند در همان صفحه منو را ورق بزند.

سامانه رزرو و ثبت سفارش مشتری

مطمئن شوید که سایت حاوی اطلاعاتی در مورد چگونگی رزرو و ثبت سفارش آنلاین است. دکمه ثبت سفارش در مکان مناسبی در سایت قرار دارد و کاملا در دید مشتری است تا بتواند با یک کلیک درخواست خود را ثبت نماید.
طبق تحقیقات انجام شده، در صورت درج دکمه CTA ثبت سفارش در مکان مناسب ، چیزی در حدود 70درصد کاربرانی که به وبسایت رستوران هایی با این ویژگی مراجعه کرده اند ، اقدام به خرید یا رزرو نموده اند.
این فاکتور تاثیر زیادی در بهبود تجربه کاربری سایت دارد، یعنی کاربری که از وبسایت رستوران دیدن می کند ، بتواند به خوبی و در اسرع وقت سفارش غذای خود را به بهترین نحو انجام دهد.

درج تصاویر باکیفیت و بهینه از غذا و محیط رستوران

عکس های چشم نواز و باکیفیت از غذا ، محیط رستوران و سرویس و ظروف در سایت قرار دهید. اکثر کاربران با مشاهده تصاویر تصمیم می گیرند که آیا به رستوران شما تمایل دارند یا خیر. طبیعی است که در فضای مجازی ، بهترین معرف و تبلیغات برای یک رستوران تصاویر و ویدئوهای معرفی هستند. اما باید دقت داشته باشید ، که حجم بالای تصاویر یا ویدئو می تواند سرعت سایت را شدیدا کاهش دهد و موجب نارضایتی کاربران شود. پس کاهش حجم و فشرده سازی تصاویر با حفظ کیفیت آنها ضرورت دارد. در وب سایت هایی مثل رستوران ها که تصاویر زیادی به کار می رود ، بهینه سازی عکس ، ویدئو و فایل های چندرسانه ای نقش زیادی در بالابردن رتبه سایت دارند.
از طرفی یکی از اصول سئو تصاویر که تاثیر فوق العاده ای بر فروش رستوران دارد ، استفاده از تگ alt در تصویر است. مثلا اگر شما عکسی از یک غذا را درج می کنید، باید با تگ alt توضیح مختصری در مورد آن غذا برای تصویر بنویسید. اینکار در افزایش درک ربات های گوگل از هدف و ماهیت تصویر درج شده موثر است.

طراحی ناحیه کاربری سایت

وب سایت رستوران ، مخصوصا وب سایتهایی که وضعیت سفارش انلاین برای ارسال غذا را دارند ، حتما باید دارای یک ناحیه کاربری مناسب باشد. تا ضمن ثبت اطلاعات کاربر مثل شماره تماس و آدرس ، بتوان تاریخچه سفارشات ، ارائه کدهای تخفیف و پروموشن در صورت نیاز ، ارتباط با مشتری و نظرات ، پیشنهادات و انتقادات آنان را دریافت نمود.
همچنین ارسال پیام ، اعلام تخفیف های مناسبتی ، تغییر ساعات کار رستوران ، تغییرات منو و بسیاری از اطلاعیه های دیگر از طریق ناحیه کاربری میسر می شود.

سازگاری سایت رستوران با موبایل

تحقیقات نشان می دهد ، درصد زیادی از کاربران جهت جستجو در گوگل و یافتن وب سایت مورد نظر خود از تلفن همراه استفاده می کنند. تا جایی که با افزایش تلفن های همراه هوشمند کاربران موبایلی 60درصد کل کاربران را تشکیل می دهند. بصورت شهودی نیز کاملا قابل درک است که موبایل نقش پررنگی در استفاده کاربران از شبکه های اجتماعی ، خرید آنلاین و انجام امور اینترنتی و آنلاین دارد. برای صنعت غذا و رستوران داری نیز به همین شکل است. در دنیا، نقش موبایل در صنایع غذایی ، موجب رشد 18درصدی درآمد رستورانها ، فست فودها و کافی شاپ ها شده است. در این شرایط طراحی سایتی که سازگاری کاملی با موبایل داشته باشد ، ضرورت دارد. بسیاری از سایتها ، علی رغم اینکه نمایش و عملکرد خوبی در نسخه دسکتاپ دارند اما نسخه موبایل آنها با مشکلات زیادی همراه است.
گوگل وب سایت های سازگار با موبایل را در نتایج جستجو بالاتر قرار می دهد. اگر می خواهید رتبه سایت خود را بهبود بخشید ، از داشتن یک وب سایت سازگار با موبایل اطمینان حاصل کنید.

بهینه سازی سرعت و زمان بارگزاری سایت

همانطور که اشاره کردیم ، سرعت سایت یکی از مهم ترین فاکتورهای سئو سایت های رستوران است. عوامل متعددی مثل حجم تصاویر ، تعداد ویدئوها و حجم سورس کد سایت تاثیر زیادی در حجم سایت دارند که با بالا رفتن این حجم ، سرعت شدیدا کاهش می یابد و در نهایت به افت رتبه و از دست رفتن جایگاه سایت می انجامد.
اکثر وب سایت های رستوران به دلیل تصاویر دارای سرعت پایینی در بارگذاری باشند، کاربر پس از چند ثانیه بدون هیچ اقدام یا ثبت سفارشی سایت را ترک می کند و این اصلا خوب نیست.
کاهش حجم تصاویر ، استفاده از فرمت مناسب ، فشرده سازی کد سایت ، حذف فایل های اضافه و نصب افزونه های افزایش سرعت به شما کمک خواهد کرد.

بالابردن امنیت سایت رستوران

یکی از مهمترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل ، میزان امنیت سایت های تجارت الکترونیک است. رستوران ها به عنوان دسته ای از سایت ها که مخاطبان و مشتریان زیادی در اینترنت دارند ، باید به امنیت سایت و اطلاعات کاربران توجه داشته باشند. سایت های ایمن از به سرقت رفتن اطلاعات کارت بانکی مشنری جلوگیری می کنند و امکان هک شدن و دسترسی هکرها به اطلاعات مشتریان و کسب و کار شما را کاهش می دهد.
گواهینامه امنیتی SSL و پروتکل HTTPS نه تنها امنیت سایت را افزایش می دهد ، بلکه از دید گوگل برای سایت رستوران ها و کلا وبسایتهایی که سیستم پرداخت آنلاین دارند مهم است. همچنین برای دریافت درگاه پرداخت و اینماد حتما باید گواهینامه SSL و اتصال امن را راه اندازی نمایید.

امتیازدهی و درج نظرات

یکی دیگر از اقداماتی که برای سئو رستوران باید انجام دهید ، این است که قابلیت ثبت نظرات کاربران ، تجربیات مشتریان سابق و سیستم امتیازدهی را فعال نمایید. بیش از 60٪ مشتریان هنگام انتخاب رستوران به بررسی و نظرات سایر کاربران اعتماد می کنند. مشتریان خود را به درج نظرات ترغیب کنید و مطمئن باشید به تمامی سوالات یا نظرات آنها پاسخ می دهید.
اگرچه با ثبت سایت در گوگل مپ نیز امکان درج نظرات برای کاربران وجود دارد ، اما ارائه نظرات ، پیشنهادات و تعاریفی که مشتریان سابق از منو، غذا و یا محیط رستوران و سرویس دهی شما دارند، روی وبسایت اختصاصی چند مزیت به همراه دارد. اول اینکه موجب افزایش اعتبار و ایجاد حس اطمینان کاربران به رستوران می شود. ثانیا ، زمان حضور کاربران برای مطالعه نظرات سایر مشتریان یا درج نظر و امتیازدهی ، افزایش می یابد. همچنین ، در افزایش محتوای صفحات ، ارتباط بهتر با مشتری ، دریافت پیشنهادات و اتقادات و ایده های بهبود شرایط رستوران تاثیر بسزایی دارد.

سایر روشهای سئو رستوران

روشهای دیگری که در سئو رستوران می توانند به شما کمک کنند ، ثبت اطلاعات در google my business  است که البته در ایران این سیستم به درستی کار نمی کند.
ثبت لینک و تبلیغات در سایت های مرتبط مثل فیدیلو ، نیز به سئو رستوران ها کمک می کند. چون نه تنها موجب ورود مستقیم کاربران از وبسایت های دیگر به دامنه شما می شود ، بلکه اگر از وبسایتهایی که اعتبار و قدمت بالایی دارند ، دریافت شوند موجب افزایش اتوریتی و پیج رنک دامین رستوران خواهد شد.
تبلیغات و بازاریابی شبکه های اجتماعی و تولید محتوا و فعالیت در فیسبوک و اینستاگرام نیز می تواند بازدید سایت شما را افزایش دهد. البته بسیاری از رستوران ها در اینستاگرام دارای صفحات اختصاصی هستند که در تبلیغات خود آن صفحه را معرفی می کنند ، اما با دیدی بلند مدت می توان نتیجه گرفت که ارتقا رتبه سایت در گوگل ، حتی در صورت اختلال در اینستاگرام یا ظهور رقبای جدید ، مناسب ترین راه است.
برای بررسی وضعیت بازدید و نتایج ، می توانید از ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس یا سرچ کنسول استفاده کنید و تعداد بازدیدها ، صفحات مورد علاقه مشتریان ، زمان میانگین حضور کاربران ، محبوبترین غذاها در منوی رستوران خود را شناسایی کنید.

تماس با گیل دیتا call

مطالب مشابه


2019 © تمامی حقوق این وب‌سایت برای گیل دیتا محفوظ است.
انصراف
پشتیبانی آنلاین