روانشناسی رنگ در طراحی وب





طراحی سایت در گذشته تنها چیدن برخی المان‌های خاص در کنار یک‌دیگر بود اما امروزه هزاران فاکتور برای داشتن یک طراحی سایت موفق وجود دارد. دلیل آن هم این است که در گذشته تعداد رقیبان بسیار کم بود و کاربران برای رفع نیاز خود تنها چند سایت محدود در دسترس داشتند و نمی‌توانستند انتخابی بین سایت‌هایی که خدمات یا محصولات موردنیاز آن‌ها را ارائه می‌دادند، داشته باشند. اما امروزه سایت‌های زیادی وجود دارند و وجود رقیبان باعث می‌شود تا کاربران بهترین سایت را انتخاب کند.

یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب سایت توسط کاربر، زیبایی آن است که کاملاً به انتخاب رنگ در طراحی سایت بستگی دارد. یکی از مشکلاتی که در اکثر سایت‌ها و موبایل اپلیکیشن‌های ایرانی دیده می‌شود انتخاب رنگ‌های نامناسب در طراحی است.  برای یک طراح اولین قدم شروع هر پروژه جدید باید انتخاب خانواده رنگ آن باشد. گاها مشتریانی پیدا می‌شوند که رنگ برند یا همان رنگ سازمانی مشخصی دارند اما در بیشتر اوقات این وظیفه طراح است که رنگ آن‌ها را انتخاب کند. متاسفانه این مرحله‌ای است که توسط خیلی از طراحان سرسری گرفته می‌شود و زمان کافی را روی این موضوع نمی‌گذارند و تاثیر زیادی بر روی نتیجه نهایی کار آن‌ها می‌گذارد.

 اهمیت و تاثیرگذاری انتخاب رنگ‌ها زمانی مشخص می‌شود که همین پالت رنگ‌ها موجب ماندگاری بیشتر بازدیدکنندگان در سایت می‌شود و همین ماندگاری بیشتر باعث تاثیر مثبت در سئوی سایت شما خواهد شد


چگونه یک پالت رنگی مناسب برای سایت خود انتخاب کنیم؟

قدم اول برای طراحی سایت، انتخاب یک پالت رنگی مناسب است. البته هر رنگ نشان‌دهنده یک مورد خاص است و برای داشتن یک طراحی سایت موفق باید با مفهوم هر رنگ آشنا شوید. انتخاب رنگ سخت‌ترین قسمت این چندگانه است. دلیل آن هم ساده است، به خاطر اینکه شما به بی‌نهایت قدرت انتخاب طرف هستید و همیشه انسان وقتی قدرت انتخاب دو یا چند آیتم را داشته باشد، انتخاب برایش سخت می‌شود. در انتخاب رنگ موضوعی که همیشه باید در نظر بگیرید ایجاد توازن بین رنگ‌هاست. به نوعی رنگ‌هایی را انتخاب کنید که بتوانید بین آن‌ها توازن ایجاد کنید تا کاربر از طراحی و رنگ بندی شما خسته و نهایتا دل‌زده نشود.

برای این توازن هم بهتر است که تعداد رنگ‌ها را محدود به عددی مشخص کنیم و اگر نیاز به رنگ‌های بیشتری داشتیم از ترکیب رنگ سیاه یا سفید با آن رنگ، رنگ جدیدی بسازیم. عدد طلایی در تعداد رنگ‌ها عدد 3 است ولی به نسبت تعریف پروژه امکان کم و زیاد شدن را نیز دارد. اغلب به دلیل اولویت‌های شخصی، تجارب، نوع تربیت، زمینه و تفاوت‌های فرهنگی، هر کدام از رنگها روی ما تاثیر خاصی می‌گذارند. مثلا رنگهایی نظیر زرد یا بنفش قادرند احساسات ویژه‌ای را در شما ایجاد کنند، اما هنوز چیزهای زیادی در این رابطه برای یادگیری وجود دارد و ما می‌پذیریم که پاسخ همه سوالات را نمی‌دانیم. کلید اصلی این مساله، جستجوی راههای عملی برای تصمیم‌گیری در مورد رنگ و انتخاب آنهاست، ولی هرگز فراموش نکنید که رنگ ها به تنهایی پرونده شما را خوب نمی کنند.

یکی از مواردی که در کنار توجه به تئوری رنگ‌ها الزامی است تا به آن توجه کافی را داشته باشیم، روانشناسی رنگ ها و تاثیری که هر رنگ به خصوص بر ذهن و احساس مخاطب می گذارد، می باشد. این امر به اندازه ای اهمیت دارد که حتی فراتر از توجه به چرخه ی رنگ ها باید مد نظر طراحان قرار گیرد. در روانشناسی رنگ ها هر رنگ معنای ویژه ای دارد. در طراحی سایت، نخستین تصمیمی که باید برای رنگ‌بندی بگیرید، انتخاب رنگ پشت زمینه سایت است. انتخاب رنگ زمینه روی تمام پروسه طراحی و شکل‌دهی سایت تاثیر گذار است. در این رابطه یک قانون بسیار ساده را باید درنظر بگیرید: رنگ‌هایی ا انتخاب کنید که یک هماهنگی قوی و دقیق بین رنگ زمینه و متن وجود داشته باشد. اگر علاقه‌مند به استفاده از رنگ زمینه روشن هستید، باید از رنگ نوشته‌های تیره استفاده کنید. نوشته‌ها باید برای تمام افراد خوانا باشه، حتی برای کسانی که مشکل بینایی دارند. عکس پشت زمینه هم می‌تواند یک انتخاب مناسب باشد، فقط باید حواستان به محتوا باشه که قابل رویت باشند و درون عکس محو نشوند. این مورد رو هم مد نظر داشته باشید که از انتخاب عکس های غیر ساده که چشم را اذیت می‌کنند، برای پشت زمینه نوشته ها اجتناب کنید؛ زیرا انتخاب رنگ مناسب برای این عکس ها بسیار سخت است.

بر اساس تحقیقی با عنوان “تاثیر رنگ در بازاریابی”، محققان دریافتند که بیش از 90% از قضاوت‌هایی که در مورد محصول شکل می‌گیرد، بسته به نوع محصول، صرفا متکی بر رنگ است. با توجه به نقشی که رنگ در برندسازی ایفا می‌کند، در ارتباط بین برندها و رنگ، بر اساس درکی که از یک رنگ ایجاد می‌شود، آن رنگ برای برند خاصی استفاده می‌شود (به این معنا که رنگ مناسب فروش چه چیزی است؟)  تحقیقی با عنوان “قرمز هیجان‌ انگیز و آبی آرامش‌ بخش” نیز تائید می‌کند که تمایل به خرید در مشتریان، تا حد زیادی تحت‌تاثیر رنگهایی است که در درک یک برند نقش دارند. حقیقت اینست که رنگها روی دید و نظر مشتری نسبت به شخصیت برند موثر هستند.

دیگر تحقیقات نشان می‌دهد که مغز ما، برندهایی را که بلافاصله قابل شناخت هستند ترجیح می‌دهد و در این میان، رنگ یک عنصر مهم در ایجاد این شناخت است. حتی تحقیقی در این رابطه پیشنهاد می‌کند که برای برندهای جدید رنگهایی انتخاب‌ شود که آنها را از سایر رقبا متمایز می‌کند. هنگامی که بحث چینش و انتخاب رنگ مطرح می‌شود، تحقیقات نشان داده‌ است که پیش‌بینی واکنش مصرف‌کننده به تناسب رنگ و برند، بسیار مهمتر از خود رنگ است.

برندها گاهی اوقات، بین دو مورد از این ابعاد قرار می‌گیرند اما معمولا بیشتر به یکی از این ابعاد متمایل هستند. بنابراین رنگ ویژه آن بعد برای برند در نظر گرفته می‌شود. تقریبا هر مطالعه و تحقیق علمی در زمینه رنگها و برندسازی به شما خواهد گفت که رنگها، از شخصیتی که می‌خواهید برای برند ارائه دهید پشتیبانی می‌کنند و نیازی نیست از رنگهای کلیشه‌ای در این رابطه استفاده‌ کنید.  مثلا رنگ سبز، معمولا بعنوان رنگی آرامش‌ بخش مطرح می‌شود و گاهی برای برندهای مربوط به محیط زیست استفاده‌ می شود اما لزوما اینطور نیست و گاهی برای برندهای مربوط به فضاهای مالی نیز کاربرد دارد. یا رنگ قهوه‌ای که برای درخواست تجدیدنظر مفید است، می‌تواند در مفهوم و زمینه دیگر برای ایجاد گرما و احساس صمیمیت و شکرگزاری و یا برای تحریک اشتها بکار رود.


انواع پالت رنگ برای سایت

برای طراحی سایت پالت‌های مختلفی وجود دارد که البته باید پالت مورد نظر خود را هم بر اساس نکاتی در نظر بگیرید.

برخی از این نکات عبارتند از:

  •     
  • رنگ‌های مکمل و خنثی
  •     
  • رنگ‌های شاد و متضاد
  •     
  • رنگ های تیره و روشن

در ادامه به توضیح کامل این موارد می‌پردازیم.


رنگ‌های مکمل و خنثی

کسب‌وکارهای متفاوتی مثل ادارات، مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها ، سایت‌های علمی و اخبار نیازمند طراحی سایتی ساده با ترکیب دو یا سه رنگ هستند. به طور مثال می‌توانید رنگ آبی و مکمل هایش را برای لوگو ، منو و لینک‌ها استفاده کنید و رنگ‌های خنثی مثل سفید برای پس زمینه و رنگ متضادی مثل سیاه برای متون تا بهتر خوانده شوند.


رنگ‌های شاد و متضاد

رستوران‌ها ، مهد کودک‌ها ، فروش آنلاین سیسمونی و مشاغل این چنینی نیازمند استفاده از رنگ‌های شاد برای طراحی سایت هستند. رنگ‌هایی مثل قرمز ، زرد و نارنجی رنگ‌های گرمی هستند که انرژی را به کاربر منتقل می‌کنند و برای تبلیغات و جلب توجه بهترین گزینه‌ها هستند.

در حقیقت شما در زمان انتخاب رنگ سایت خود باید به این موضوع فکر کنید که می‌خواهید چه احساسی به مخاطب خود منتقل کنید و همچنین این موضوع را نیز در نظر بگیرید که بازه سنی مخاطب شما چقدر است؛ یعنی بیشتر مخاطبین شما حدوداً چند ساله هستند و جنس مخاطب سایت را نیز در نظر بگیرید.


رنگ های تیره و روشن

به عنوان مثال شما برای یک سایت آموزشی که فقط برای مدیران شرکت ها طراحی شده است بهتر است از رنگ های جدی مانند سرمه‌ای یا مشکی استفاده کنید اما باید این رنگ‌ها را فقط در منو و بخش‌های کمی از سایت بیاورید تا سایت به تیرگی کشیده نشود.

سایت های تیره همیشه احساس سایتی با محتوای آموزش های امنیتی، موزیک و فیلم را می‌دهند، اگر دقت کنید این الگو در همه سایت‌های محبوب حوزه فیلم و موسیقی دیده می‌شود اما در مقابل سایت‌هایی که خدماتی به خانم ها می‌دهند معمولا از رنگ‌های بنفش کمرنگ یا صورتی استفاده می‌کنند و به محض اینکه شما وارد سایت می‌شوید متوجه خواهید شد که این سایت ارتباطی به خانم‌ها دارد. پس با توجه به کسب و کارتان رنگ مناسب سایت خود را انتخاب کنید تا در اولین نگاه، خود را برای مخاطب متمایز کنید.

رنگ‌ها همان طور که در محیط اطراف روی ما تأثیر می‌گذارند در حوزه وب نیز بی تاثیر نیستند. با یک بررسی ساده و خوش سلیقگی می‌توانید تاثیر گذاری رنگ‌ها را در ذهن کاربران چند برابر کنید.

برای دریافتن بایدها و نبایدهای رنگ بندی سایت خود باید نکات زیر را رعایت کنید:

  •     
  • رنگ متن‌های سایت
  •     
  • بین صفحات خود هماهنگی ایجاد کنید
  •     
  • رنگ سازمانی
  •     
  • هر رنگ فرهنگی را در خود جای داده است
  •     
  • رنگ مربوط رنج سنی کاربران

رنگ متن‌های سایت

انتخاب رنگ فقط در پس زمینه و سربرگ سایت خلاصه نمی‌شود بلکه انتخاب رنگ متن نیز بسیار اهمیت دارد. این انتخاب باید به شکلی باشد که چشم زود خسته نشود و متن ها راحت خوانده شوند. بهترین انتخاب برای رنگ پس زمینه رنگ‌های روشن و برای متن رنگ تیره می باشد. سایتهایی نیز با پس زمینه‌های رنگی و یا متن‌های رنگی وجود دارند که ممکن است بسیار هم زیبا باشند اما نکته اینجاست که از رنگ‌های مکمل استفاده شود. اختلاف کنتراست زیاد و متضاد بودن رنگ‌ها فقط کاربران را از سایت شما فراری می دهد.


بین صفحات خود هماهنگی ایجاد کنید

هر صفحه در سایت باید با دیگر صفحات هم خوانی داشته باشد. این که رنگ‌ها دائم در هر صفحه تغییر کند باعث می‌شود کاربر در سایت سرگردان شود. می‌توانید با انتخاب رنگ‌های مشخص برای سربرگ (header) و پانویس (footer)، سایت شکیلی طراحی کنید. به این ترتیب کاربر با جستجو در صفحات مختلف سایت حس نمی‌کند که به سایت دیگری رفته است.


رنگ سازمانی

رنگ مربوط به کسب و کار خودتان را داشته باشید. استفاده از یک رنگ به عنوان رنگ برندینگ که در لوگو ، طراحی سایت و حتی در دکوراسیون استفاده شده باشد نشانه ی خوش سلیقگی و متمایز بودن شما می باشد. با انتخاب یک رنگ سازمانی همیشه در ذهن کاربران باقی خواهید ماند.


هر رنگ فرهنگی را در خود جای داده است

رنگ‌ها در هر کشور با فرهنگ‌های مختلف اهمیت ویژه‌ای دارند. به طور مثال در ایران برای طراحی سایت مکان های گردشگری استفاده از رنگ‌هایی مثل آجری یا فیروزه ای بسیار مناسب است. استفاده از رنگ‌های پرچم هر کشور برای سایت های دولتی احساس بهتری رو به بازدیدکنندگان القا می کند. مثلا رنگ قرمز برای کشور چین ، سبز برای عربستان ، آبی و قرمز برای آمریکا و … اهمیت دارد. با بررسی فرهنگ رنگ‌ها می توان سایت های دوست داشتنی تری طراحی کرد.


رنگ مربوط رنج سنی کاربران

سایت فروش اسباب بازی با سایت فشن بسیار متفاوت است زیرا احساسات و هیجانات هر سن از کاربران نوع خاصی از طراحی را می پذیرد. با بررسی این موضوع که این سایت مورد استفاده کدام دسته از افراد است می توانیم رنگ‌هایی انتخاب کنیم که به سلیقه آنها بیشتر نزدیک باشد. همانطور که قبلا هم اشاره شد به طور مثال سایت های موسیقی ، دانلود فیلم ، استودیو تصویر برداری و … بیشتر مورد استفاده جوان ها هستند و برای این نوع سایت از رنگ‌های تیره بیشتر استفاده می شود. سایت های دیگری مثل سایت هایی که مخاطب آن ها کودکان هستند از رنگ‌های شاد و مهیج برای طراحی استفاده می کنند. بدون شک اگر این رنگ‌ها جا به جا استفاده شود تاثیر خوبی روی مخاطب نمی‌گذارد.

                                   
               










تماس با گیل دیتا call

مطالب مشابه


2019 © تمامی حقوق این وب‌سایت برای گیل دیتا محفوظ است.
انصراف
پشتیبانی آنلاین