سوپرمارکت اینترنتی رشت ، طراحی سایت

کی از فعالیت‌های روزمره ما خرید مایحتاج خانه است؛ مواد خوراکی،‌ لبنیات،‌ تنقلات. در گذشته نزدیک این دست از اقلام را از بقالی‌ها تهیه می‌کردیم، اما امروزه شکل جدیدی از فروشگاه‌ها بوجود آمده‌اند که تجربه خرید جدید و منحصربه فردی را ایجاد می‌کنند. حتماً شما هم از سوپرمارکت‌ها خرید کرده‌اید. اما سوپرمارکت چیست و چه فرقی با بقالی یا هایپرمارکت دارد؟ در این مقاله قصد داریم ‌با سوپر مارکت بیشتر آشنا شویم.
یک سوال مهم؛ سوپر مارکت چیست؟

سوپر مارکت یک مغازه فروش مواد خوراکی و آشامیدنی و برخی اقلام روزمره خانه از جمله تخم مرغ، محصولات لبنی مثل شیر، ماست، کره، نان و برخی محصولات غیر خوراکی مثل مواد شوینده و لوازم بهداشتی و در برخی سوپرمارکت‌ها گوشت و مرغ و مواد پروتینی و… است. تفاوت اصلی سوپرمارکت با بقالی، دسترسی مستقیم مشتریان به کالاها بر خلاف بقالی ها، به عبارتی دیگر سلف سرویس است. بیش از 80٪ از کالاهای سوپرمارکت‌ها مواد خوراکی هستند. اندازه سوپرمارکت‌ها از بقالی‌ها بزرگتر، ولی از هایپرمارکت‌ها کوچکتر است. سوپرمارکت‌ها در محله‌ها و در نزدیکی مناطق مسکونی وجود دارند تا دسترسی به آن‌ها راحت‌تر باشد.
تاریخچه سوپرمارکت در جهان

در گذشته تهیه موارد غذایی و مایحتاج روزانه، به بقالی‌ها ختم می‌شد. سیستم کاری بقالی‌‌ها به این شکل بود که یک فروشنده جوابگوی یک مشتری بود. مشتری اقلام مورد نیاز خود را از فروشنده درخواست می‌کرد و فروشنده نیز آن‌ها را آماده کرده و هزینه را از مشتری دریافت می‌کرد. به این ترتیب در صورتی که تعداد مشتریان بیشتر می‌شد، ناگزیر صف‌های طولانی در این محیط‌ها ایجاد می‌شد. همچنین به علت حجم کم کالاهای خریداری شده توسط فروشنده، هزینه فروش کالا نیز بالا بود.

اولین فروشگاه بقالی با ابعاد بزرگ که اقلام خود را به شکل عمده تهیه می‌کرد، توسط وینسنت آستور در سال 1915 در نیویورک تاسیس شد. او با سرمایه 750 هزار دلار یک فروشگاه با مساحت 50 در 40 متر خرید که در آن گوشت، میوه، لبنیات و گل می‌فروخت. هدف او جذب مشتریانی از سراسر شهر بود، اما اتفاقی که افتاد کاملاً برخلاف آن بود. حتی همسایگان نزدیک نیز از او خرید نمی‌کردند و دو سال بعد این مغازه بسته شد.

سوپرمارکت

ایده فروشگاه سلف سرویس توسط کلارنس ساندرس ارایه شد. او در سال 1916 یک مغازه تاسیس کرد که خریداران خود اقلام مورد نیازشان را از قفسه‌های فروشگاه انتخاب می‌کردند. این ایده بسیار موفقیت آمیز بود به طوری که در مدت زمان کوتاهی چندین شعبه دیگر از مغازه وی تاسیس شد.

بسیاری معتقدند که اولین سوپر مارکت به شکل امروزی، در آمریکا در سال 1930 توسط میشل کولن در زمینی به مساحت 560 متر مربع افتتاح شد. میشل کولن علاوه بر ایده سلف سرویس بودن مغازه،‌ ایده دیگری نیز به آن اضافه کرد و آن قسمت بندی فروشگاه و ایجاد پارکینگ بر مشتریان بود. این ایده بسیار موفقیت‌آمیز بود، در 6 سال 17 شعبه دیگر از مغازه وی تاسیس شد.

سپس سوپر مارکت ‌ها به سراسر دنیا رسیدند به طوری که امروز خرید از سوپر مارکت‌ها به امری عادی و ضروری تبدیل شده است
تاریخچه سوپر مارکت در ایران

تأسیس سوپر مارکت‌ در ایران به دهه چهل خورشیدی باز می‌گردد. در آن زمان با گسترش سوپرمارکت‌ها و مراکز فروشگاهی بزرگ در کشورهای پیشرفته، موج گسترش سوپرمارکت‌ها به ایران نیز رسید. در ابتدا مجوز تاسیس سوپرمارکت توسط شهرداری صادر می‌شد و سپس این مسولیت به اتاق اصناف سپرده شد.

یکی از اولین سوپرمارکت‌هایی که در ایران تاسیس شد، سوپرمارکت سرچشمه در تهران بود. پس از پیروزی انقلاب با تاسیس کمیته امور صنفی،‌ اتحادیه سوپرمارکت‌ها نیز شروع به فعالیت کرد.

ویژگی‌های سوپرمارکت موفق

هدف از ایجاد سوپر مارکت ، جلب رضایت مشتری و ایجاد تجربه خرید لذت‌بخش است. لذا در نظر داشتن چند نکته مهم در خصوص سوپرمارکت، می‌تواند تاثیر به سزایی در محبوبیت آن ایجاد کند.
موقعیت مکانی سوپر مارکت

یکی از ویژگی‌های مهم سوپر مارکت آن است که در عین حالی که در دل شهر و محلات قرار گرفته و دسترسی به آن آسان است، باید از ترافیک و خیابان‌های کوچک و شلوغ به دور باشد. هیچ مشتری دوست ندارد که ساعت‌ها دنبال جای پارک باشد و یا در ترافیک بماند. وجود پارکینگ اختصاصی و یا تاسیس فروشگاه در مکانی که تراکم خودروها کم‌تر است یکی از ویژگی‌های مهم سوپرمارکت‌‌های موفق است.
فضای داخلی سوپرمارکت

سوپر مارکت ، فروشگاهی است که سبد محصولات بسیار گسترده‌ای دارد و نیاز مشتری را به طور کامل رفع می‌کند. به همین جهت چیدمان محصولات در فروشگاه بسیار مهم است. مشتری نباید با ورود به فروشگاه دچار سردرگمی شود و یا برای برداشتن محصولی به زحمت بیفتد. ترتیب چینش محصولات و شکل قفسه‌بندی‌ها یک کار تخصصی است که باید از طراحان این حوزه کمک گرفته شود تا آن تجربه لذت بخش خرید برای خریدار بوجود آید.
تجهیزات فروشگاهی سوپر مارکت

محصولات مختلف در سوپر مارکت ها، شرایط نگه‌داری مختلفی داشته و هر کدام تجهیزات فروشگاهی خاص خود را نیاز دارند. مواد فاسدشدنی به یخچال نیاز دارند که یخچال‌ها خود به انواع مختلفی از جمله درب‌دار و بدون درب و… تقسیم می‌شوند. قفسه مخصوص نگه‌داری نان و میوه بسیار متفاوت است. هم‌چنین وجود سبد‌های خرید و چرخ خرید برای حمل کالا‌ها توسط مشتری از دیگر مواردی است باید مدنظر قرار گیرد.
استفاده از فناوری در سوپرمارکت

فناوری‌های دیجیتال سرعت و دقت بالا را همراه با راحتی در هر کاری به ارمغان می‌آورند. سوپر مارکت‌ ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند. دیگر دوران ماشین حساب‌ و فاکتورهای دست نویس به سر آمده است. سوپرمارکت‌های امروزی با بارکدخوان، نرم‌افزارهای حسابداری، دستگاه‌های کارت‌خوان و … تجهیز شوند.

سوپرمارکت
سوپر مارکت اینترنتی

امروزه با همه‌گیر شدن اینترنت و گوشی‌های هوشمند، بسیاری از کسب و کارها به سمت اینترنتی شدن می‌روند که یکی از آن‌‌ها سوپر مارکت‌ ها هستند. با نصب یک اپلیکیشن می‌تواند از خانه، محصولات مورد نیاز را از لیست بلند بالای موجود انتخاب کرده و درب خانه تحویل بگیرید. این کار هم برای خریدار و هم برای فروشنده می‌تواند مزایای خاصی داشته باشد که به چند مورد اشاره می‌کنیم:

    عدم وجود محدودیت در زمان برای خرید
    عدم محدودیت مکان برای خرید
    عدم وجود شلوغی و صف‌های طولانی
    بررسی راحت‌تر محصولات توسط مشتری
    کاهش هزینه‌های فروشنده از جمله هزینه‌های محل فروشگاه

به این دلیل است که امروزه فروشگاه‌‌های اینترنتی از محبوبیت خاصی برخوردارند.


فروشگاه سنتی یا سوپر مارکت چیست؟

این فروشگاه ها یا مغازه ها با مساحت های زیاد همه نوع کالایی را در خود جای داده اند. خرید از فروشگاه سنتی تا به امروز توانسته است بسیاری از نیازهای مشتریان را جوابگو باشد .

از جمله مزیت فروشگاه سنتی یا سوپر مارکت ها نسبت به فروشگاه اینترنتی و آنلاین عبارتست از :

امکان لمس و حس فیزیکی کالاهای مورد نظر در فروشگاه های سنتی و یا سوپر های مارکت

امکان ارتباط با دیگران و برآورده شدن نیازهای اجتماعی در هنگام خرید از فروشگاه های سنتی

اگر چه افراد به شیوه خرید در سوپر مارکت ها و فروشگاه سنتی عادت کرده اند و آن را پذیرفته اند اما این شیوه خرید مشکلات و موانعی دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از :

عدم راحتی که علل آن بدین شرح است : شلوغی فروشگاه ها مخصوصا در فصل تعطیلات ، احتمال تمام شدن کالاهای موجود در انبار ، وجود فروشندگان غیر ماهر و بی تجربه ، نیاز به صرف وقت نسبتا زیاد برای انجام خرید

نیاز به حرکت و جابه جایی فیزیکی برای یافتن کالای مورد نظر

مشکل بودن مقایسه شرایط خرید و محصول به دلیل بعد زمان و مکان

این معایب در خرید از سوپر مارکت ها و فروشگاه سنتی باعث شده طراحان همسایت به دنبال راه های جایگزین باشند و به نظر می رسد خرید از طریق فروشگاه اینترنتی و آنلاین را بتواند تا حدودی این مانع را برطرف نماید.

فروشگاه اینترنتی چیست ؟

فروشگاه اینترنتی (فروشگاه آنلاین) یک وب سایت است که مانند یک فروشگاه سنتی یا سوپر مارکت ها، اجناس مختلفی را برای فروش عرضه می‌کند. خریداران پس از ورود به سایت فروشگاه،کالاهای موردنظر خود را سفارش می‌دهند. پس از تکمیل سفارش، هزینه‌ی آن به چند شیوه قابل پرداخت است.

طراحی فروشگاه اینترنتی توسط طراحی هم سایت انجام می‌گیرد که اضافه کردن کالا، ایجاد سبد خرید، اتصال به سیستم بانکی، اتصال به سیستم پست، پیگیری سفارش توسط خریدار، مشاهده و ارسال سفارش‌ها توسط فروشنده، و تهیه‌ی گزارش‌های مختلف از فروش، از امکانات این طراحی است.

مزایای و ویژگیهای فروشگاه اینترنتی:

١ -فروشگاه اینترنتی و آنلاین در هر لحظه از شبانه روز آماده سرویس دهی به مشتریان است.

٢ -فروشگاه اینترنتی و فروشگاه آنلاین محدودیت مکانی ندارد و مشتریان می توانند از هر کجای می تواند خرید اینترنتی می کند.

٣- خریدار می تواند ساعت ها در فروشگاه اینترنتی و آنلاین مشغول بررسی اجناس از قبیل فیلم ، ترانه ،موبایل ،کتاب و موارد دیگر باشد

۴ – فروشگاه اینترنتی و آنلاین هیچ محدویتی برای تعداد مشتریان ندارد.

۵ – فروشگاه اینترنتی و آنلاین حق انتخاب بیشتری در اختیار خریداران قرارمی دهد

۶-ابزار تبلیغی مناسب در جهت فروش محصولات شما

٧-کاهش هزینه های جانبی نظیر اجاره محل,هزینه ویترین و انبار,فروشنده,خواب سرمایه و غیره در یک فروشگاه سنتی و سودآوری بیشتر

٨-تحویل کالای خریداری شده درب منزل,بیمه بودن کالا و عدم مشکل حمل و نقل

٩-عدم برخورد با ترافیک و کاهش آلودگی هوا

تماس با گیل دیتا call

مطالب مشابه


2019 © تمامی حقوق این وب‌سایت برای گیل دیتا محفوظ است.
انصراف
پشتیبانی آنلاین