روش دقیق سئو سایت چیست ؟ ، چک لیست سئوی سایت

اگر به دنبال یک راهنمای جامع برای پیش بردن اهداف خود در سئو هستید چک لیست زیر را حتما مطالعه کنید. در چک لیست سئو از نکته‌های ابتدایی سئوی درون سایت و برون سایت تا سئوی تکنیکال را برای شما گرد‌آورده‌ایم. پس در ادامه با ما همراه باشید.


1. چک لیست نکات پایه

همیشه برای شروع کاری از نکات ابتدایی و اساسی شروع می‌کنیم پس در این چک لیست هم ازاین نکات آغاز می‌کنیم.

راه اندازی گوگل سرچ کنسول

سرچ کنسول از جمله ابزارهایی است که هر وبمستری باید بر آن‌ تسلط داشته باشد. این ابزار فوق‌العاده آمارهایی مانند بازدیدهای سایت، کلیدواژه‌های جستجو شده، لینک‌ها و بک‌لینک‌ها، صفحات ایندکس شده در گوگل، وضعیت دسترسی ربات خزنده گوگل به وب‌سایت شما، خطاهای احتمالی، خطاهای امنیتی و… را در اختیار شما قرار می‌دهد


راه‌اندازی گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس ابزاری رایگان برای مشاهده و آنالیز رفتار مخاطبان و کاربران شما است. با استفاده از این ابزار شما می‌توانید آمارهایی نظیر این که چه تعداد افرادی از سایت شما بازدید کرده‌اند، اهل چه کشور یا استانی هستند، از چه راهی از سایت شما بازدید کردند و سایر موارد دیگر را مشاهده کنید. با استفاده از ابزار شما می‌فهمید که کاربر چطور با محتوای سایت شما برخورد داشته و بعد از چه زمانی از سایت شما خارج شده است. این اطلاعات، ازجمله فاکتورهایی‎است که گوگل اهمیت زیادی به آن‌ها می‌دهد تا بفهمد کدام محتوا را در رتبه‌های اول خود نشان دهد.

نصب افزونه (مخصوص سایت‌های وردپرسی)

با نصب افزونه‌های مختص SEO می‌توانید میزان سئو فرندلی بودن مطلب‌تان را مشاهده کرده و بهینه کنید، البته باید به‌یاد داشته باشید که توصیه‌های این افزونه‌ها الزاما به‌معنای سئو فرندلی شدن محتوای شما نیست (مگرنه که کسی سئوکار استخدام نمی‌کرد!). ما توصیه می‌کنیم همیشه در کنار استفاده از این افزونه‌ها از یک متخصص سئو نیز مشورت بگیرید تا مسیر بهینه‌تری را پیش بگیرید. از معروف‌ترین این افزونه‌ها می‌توان به Yoast و Rank Math اشاره کرد.

ایجاد سایت مپ

هدف از ایجاد سایت مپ‌ کمک به گوگل برای بهتر ایندکس و کراول کردن سایت است. در واقع شما با این کار ساختاری از محتوای سایت خود را به گوگل داده و گوگل آن‌ها را ایندکس می‌کند.

اطمینان از ایندکس شدن سایت

فرض کنید که تمام اقدامات قبل از این مورد را انجام داده‌اید اما باید بدانید اگر سایت شما ایندکس نشده باشد به معنی این است که گوگل سایت شما را ندیده است و تمام زحمات شما بر باد خواهد رفت. پس این مورد را به هیچ وجه از یاد نبرید.


چک کردن سرچ کنسول به صورت دائم

راه اندازی سرچ کنسول یک بخش و مدیریت آن یک بخش دیگر استفاده از این سرویس است. بعد از راه اندازی سرچ کنسول باید بر وب سایت خود به طور مرتب با استفاده از این سرویس نظارت کنید.

۲. چک لیست کلمات کلیدی

بدون تحقیق راجع به کلمات کلیدی در مورد صنعتی که در آن فعالیت دارید یا تحقیق درباره کلمات کلیدی مورد استفاده رقبا هیچ پیشرفتی هم نخواهید داشت. برای تحقیق کلمات کلیدی موارد زیر که در ادامه گفته می‌شود را دنبال کنید.

شناسایی رقبا

یکی از آسان‌ترین راه‌های شناسایی رقبا از طریق تحقیق کلمات کلیدی است. برای این کار می‌توانید از ابزارهایی مانند Domain Overview tool استفاده کنید. این ابزار به طور کامل رایگان نیست اما باز هم تا حدی می‌تواند چاره ساز باشد.


کلمات کلیدی طولانی

هزینه کردن و وقت گذاشتن برای کلمات کلیدی مانند “ماشین” یا “کفش” به هیچ عنوان فایده‌ای ندارد. رقابت در کلمات کلیدی به گروه کلمه‌ها کشیده شده است. شما باید با گروه کلمه‌ای مانند ” خرید کفش چرمی دست دوز” به هدف مورد نظر خود برسید. باید کلمات و گروه کلمات جدیدی کشف شود و از آن‌ها استفاده کنید. برای این کار می‌توانید از بخش پیشنهاد گوگل یا عبارت‌هایی که در انتهای صفحه نتایج قرار دارد استفاده کنید.

سختی کلمات

یکی از فاکتورهای مهم هنگام تولید محتوا برای وب‌سایت شناسایی سختی کلمات است. سختی کلمات کلیدی بدان معناست که در هر کلمه برای رسیدن به رتبه‌های برتر گوگل چقدر شانس دارید. برای مثال رسیدن به رتبه‌های برتر نتایج گوگل با استفاده از کلمه‌ای با سختی 75 دشوارتر از کلمه‌ای با سختی 58 است. البته این سختی باید نسبت به سایت شما ارزیابی شود و وبسایت‌هایی مانند KWFINDER این امکان را دارند. اما به‌یاد داشته باشید که فاکتور در مقابل الگوریتم‌های پیچیده گوگل اهمیت زیادی ندارد و صرفا به شما یک دید کلی می‌دهد. فرض کنید شما یک سایت متمرکز بر بلیط‌های مسافرتی استان گلستان دارید، درست است که سایتی مانند علی بابا از آتوریتی، لینک بیلدینگ و درکل قدرت بالایی در سئو دارد اما شما شانس بیشتری برای رتبه گرفتن در کلمه کلیدی «خرید بلیط هواپیما به گلستان» را دارید، زیرا گوگل می‌فهمد که سایت شما تخصصی روی بلیط‌های مسافرتی استاد گلستان کار کرده است و این یک امتیاز مهم برای شما به‌حسابی میاید تا در کلمات کلیدی مرتبط با موضوع سایت خود رتبه بگیرید.


ایجاد یک نقشه برای کلمات کلیدی

نقشه کلمات کلیدی (keyword map) یک شماتیک از شما، تعداد کلمه‌ها و کلمات کلیدی مورد نظر شما است که قصد دارید با آن کلمات به رتبه‌های بالای نتایج موتورهای جستجو برسید یا محتواهایی با کلمه‌های مورد نظر خود خلق کرده‌اید. اساسا فرایند ایجاد یک نقشه به منظور رسیدن به اهداف شما در بازرایابی محتوایی است. با این نقشه دیگر نیازی به مشاهده کلمه‌های کلیدی خود نیستید و با یک نگاه می‌توانید این موارد و سایر نکات دیگر را هم مشاهده کنید.

درک هدف کاربر از جستجو

شما بدون این که نیاز و هدف کاربر را ندانید نمی‌توانید کاری از پیش ببرید. برای این که بتوانید نیاز کاربر را تا حدی درک کنید باید به سوالاتی نظیر چرا کاربر باید این کلمه کلیدی را سرچ کند؟ آیا به دنبال یادگیری هستند؟ و سایر موارد پاسخ دهید و سپس شروع به تولید محتوا کرد.

کشف پرسش‌های احتمالی کاربران

این که بتوانید پرسش‌های کاربران را در مورد موضوعی کشف کنید و به اصطلاح از آن‌ها یک قدم جلوتر باشید نکته مهمی است. این پرسش‌ها را می‌‌توان از باکسی که در هنگام جستجو به کار می‌بریم فهمید.


کلمات کلیدی درآمدزا

شما علاوه بر کلمات کلیدی که نیاز کاربر هستند باید کلمه‌های کلیدی که برای شما منبع درآمد هستند را هم پیدا و با آن‌ها محتوای موردنظر خود را خلق کنید. برای درک این موضوع به بخش Goal Value دقت کنید. آن‌ها کلماتی هستند که رقبای شما سعی دارند با استفاده از گوگل ادز از آن ورودی بگیرند.


3. چک لیست On-Page یا سئوی درون سایت

بدون داشتن محتوایی مناسب تمام زحماتتان بر باد خواهد رفت. با بهبود این بخش از سئو به نوعی مخاطبان شما تجربه کاربری بهتری خواهند داشت. حالا که می‌خواهید برای مخاطبان خود ارزش قائل شوید دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید.
رفع مشکلات تگ تایتل

تایتل تگ همان تیتر آبی رنگی است که می‌بینیم. در واقع تایتل تگ به موتور جستجو اطلاع می‌دهد که این مطلب درباره چه موضوعی است. در تایتل تگ مشکلاتی اعم از یکسان بودن یا طولانی بودن آن‌ها وجود دارد که نیاز است آن‌ها را بهینه کنید.

تگ عتوان
تگ H1

تگ H1 در واقع همان تیتر مطلب شما است. در این تگ شما باید از کلمه کلیدی استفاده کنید و همچنین محتواهای خود را چک کنید که حتما از این تگ استفاده کنید.

استفاده از تگ H1
اصلاح متا دیسکریپشن

متا دیسکریپشن همان توضیحی است که سایت‌ها در ابتدای مطلب خود وقتی کلید واژه‌ای جستجو می‌کنید به شما نشان می‌دهند. اصلاح متا دیسکریپشن با به کار بردن کلید واژه‌های موردنظر خود می‌تواند رتبه شما را در نتایج موتورهای جستجو بالا ببرد.

متا دیسکریپشن
تگ Alt تصاویر

نکته دیگر در مورد بهینه‌سازی عکس‌ها است. این بهینه‌سازی به گونه‌ای است که با نوشتن توضیح کوتاهی در مورد عکس مورد نظر می‌توانید سئوی سایت خود را بهبود بخشید. احتمالا با خود بگویید که ارتباط این مورد با سئو چگونه است. باید بگوییم که عکس‌ها توسط google images تشخیص داده شده و از این طریق به سئوی سایت شما کمک خواهد کرد.

استفاده از تگ آلت
اصلاح محتوا، عنوان و تگ

اصلاح این المان‌ها هم مثل موارد بالا باعث دیده شدن مطلب شما از منظر گوگل و کاربران خواهد شد. اگر تمام این موارد را به درستی رعایت کنید توجه گوگل و مخاطب را به خود جلب می‌کنید.



بررسی محتوای تولید شده

تعداد زیادی از محتواها نوشته می‌شوند اما بعد از مدتی مشاهده می‌کنیم که آن محتوا رتبه سئوی سایت شما را پایین می‌آورد. یکی از کارهایی که برای جلوگیری از کاهش رتبه می‌توان انجام داد بررسی این محتواها به منظور حذف یا اصلاح است.

آپدیت محتوا

برخی از موضوعات مانند اخباری که در مورد اخبار خودرو منتشر می‌شوند نیاز دارند که آپدیت شوند. اگر شما این کار را نکنید گوگل محتوای شما را قدیمی تشخیص می‌دهد و امتیاز سئوی شما پایین می‌آید و در نهایت به رتبه‌های پایین‌تر نتایج جستجوی گوگل نزول می‌کنید. برای درک بهتر این موضوع به تصویر زیر که مربوط به یکی از اخبار سایت دیجیاتو است توجه کنید.

جتناب از به کار بردن کلید‌واژه‌های تکراری

یکی از عواملی که رتبه سئوی شما را به شدت پایین می‌آورد استفاده از کلمه‌های کلیدی تکراری یا keyword cannibalization است. پس باید دقت کنید برای هر کلمه کلیدی فقط یک محتوا داشته باشید.

اصلاح صفحات یتیم یا orphaned pages

اگر سایت شما محتواهای ارزشمندی تولید می‌کند و به محتواهای دیگر لینک نمی‌دهید کار اشتباهی انجام داده و به سرعت باید آن صفحه را با دادن لینک‌های داخلی به دیگر صفحات اصلاح کنید.

۴. چک لیست سئوی برون سایت (Off-page)

سئوی خارجی برخلاف سئوی داخلی که باید اقداماتی در داخل سایت داشته باشیم به فرایندهایی گفته می‌شود که خارج از وب‌سایت برای بهبود رتبه در نتایج گوگل انجام می‌گیرد. در ادامه همراه ما باشید.
آنالیز لینک‌های رقبا

یکی از راه‌های ارزیابی رقبا آنالیز ‌لینک‌های رقبا است. ابزارهایی مانند SEM Rush Tool وجود دارد که به کمک آن می‌توانید تعداد بک‌لینک‌های ارجاع شده به سایت، تفکیک لینک‌ها به صورت موضوعی، محتوای لینک و موارد دیگر را بررسی کنید. البته باید اشاره کرد که ahref به‌گفته اکثر متخصصین سئو بهترین عملکرد را برای آنالیز بک لینک دارد


استفاده از unlinked mentions یا mentionless link

unlinked mentions یا ارتباطات بدون لینک به معنی آن است که شما نام برندی را تایپ یا از عبارات دیگری برای یافتن یک برند استفاده می‌کنید. اگر شما بر روی نام برند در نتایج جستجو کلیک کند گوگل ارتباطی بین عبارت جستجو شده و سایت کلیک شده ایجاد می کند. یا حتی اگر اسم برندی را در توییت یا کپشن پست اینستاگرام خود بیاورید بازهم گوگل آن را می‌بیند.  موتورهای جستجو می‌توانند این اطلاعات را گردآوری و استفاده کنند. ارتباطی بین کلمات و سایت ها که با عنوان unlinked mention یا mentionless link شناخته می‌شود. سعی این روش رتبه دهی به یک سایت خاص براساس وزن و کیفیت سایت است. برای مثال به نمونه زیر که از سایت Ahref نام برده شده است دقت کنید.

رفع خطاهای 404

خطاهای 404 یا همان لینک‌های شکسته یکی از عوامل تاثیرگذار در تعیین رتبه‌ی شما در نتایج جستجوی گوگل است. لینک‌های شکسته به دو دلیل اتفاق می‌افتند. 1) صفحات حذف شده و 2) URLهای ناقص. با بررسی وب‌سایت خود می‌توانید این صفحات را پیدا کرده و خطاهای موجود را برطرف کنید.

۵. چک لیست سئوی تکنیکال

سئوی تکنیکال به نوعی انجام کارهایی در پشت پرده است. در این بخش از سئو باید اقداماتی انجام دهید تا سایت شما ایندکس و کراول شود.

استفاده از پروتکل HTTPS

HTTPS یک پروتوتکل امینیتی به‌حساب میاید و از آنجا که امنیت کاربر برای کاربر مهم است برای گوگل نیز مهم است! هرچه نباشد گوگل به‌دنبال بهترین نتیجه برای کاربر است؛ حتی در مواردی در صورت نداشتن این پروتکل گوگل کاربران سایت شما را با یک صفحه اخطار مبنی بر ناامن بودن سایت روبه‌رو می‌کند، مخصوصا زمانی که سایت شما این پروتکل را دارد اما منقضی می‌شود. درنتیجه درصورت استفاده از پروتکل، سعی کنید همیشه به‌زمان انقضای آن توجه کنید تا سایت شما دچار همچین خطایی نشود.


چک کردن ورژن‌های دیگر سایت

دامین هر سایتی می‌تواند به چند صورت نشان داده شود اما فقط یک دامین برای نمایش سایت باید مشخص شود. برای درک این موضوع به نمونه‌های زیر توجه کنید.
  • https://www.domain.com
  • https://domain.com
  • http://www.domain.com
  • https://domain.com
هر دامینی به یکی از این 4 حالت نمایش داده می‌شود و شما برای ایندکس شدن فقط یکی از این 4 حالت را باید استفاده کرده و حالت‌های دیگر را با ری‌دایرکت 301 به ورژن اصلی منتقی کنید.



اصلاح لینک‌های داخلی

یکی از عوامل در کاهش رتبه یک وب‌سایت، لینک‌های شکسته است. هیچ کس دوست ندارد که بر روی لینکی کلیک کند و محتوایی که انتظار دارد را مشاهده نکند. برای پیدا کردن این لینک‌ها می‌توانید از سایت brokenlinkcheck استفاده کنید (اینجاهم ما از unlinked mention استفاده کردیم D:).

تشخیص خطاهای کراول

با استفاده از گوگل سرچ کنسول می‌توانید خطاهای کراول و صفحه‌های حذف شده را هم مشاهده کنید. سپس کمی وقت بگذارید تا جزییات و علت وقوع این خطا‌ها را تشخیص دهید. این خطاها می‌تواند از 404 تا صفحه‌های کانونیکال را شامل شود.


اضافه کردن کد اسکیما

اسکیما به موتور جستجو برای درک و فهمیدن محتوای شما کمک می‌کند. این کد همچنین بر نمایش محتوای شما در SERP کمک می‌کند. استفاده از این کد نرخ کلیک بیشتری را هم به ارمغان می‌آورد. اما حواس‌تان باشد هر سایتی بستگی به‌کارایی‌اش باید از اسکیما استفاده کند!
افزایش سرعت سایت

اگر سایت شما کند باشد قطعا کاربران هم ناراضی خواهند بود. این موضوع به قدری مهم است که گوگل اعلام کرد در سال 2021 این مورد جزو عوامل اساسی در تعیین رتبه وب‌ سایت‌ها است. برای مشاهده وضعیت سرعت سایت خود می‌توانید از GooglePagespeed insight tool یا GT Metrix استفاده کنید. به تصویر زیر از سایت جی تی متریکس دقت کنید. البته دقت کنید که امتیاز page speed insight فاکتوری اساسی‌تر نسبت به باقی سایت‌هاست، هرچه نباشد مال گوگل است و ما که باشیم که روی حرف گوگل حرف بزنیم!


موبایل فرندلی بودن سایت

با توجه به استفاده روزافزون از موبایل‌های هوشمند و همچنین ایندکس کردن نسخه موبایل سایت‌ها از اواسط سال 2019 نشان از اهمیت این عامل دارد. برای تشخیص میزان موبایل فرندلی بودن سایت خود می‌توانید از ابزار Google’s mobile-friendly testing tool استفاده کنید.

تبدیل صفحات http به https

برخی از صفحات یک وب سایت ممکن است هنوز از htttp استفاده نکرده باشند. از آن جا که یکی از عوامل مهم در بهبود رتبه سئو استفاده از استاندارد https است پس بهتر است هر چه زودتر این مورد را بررسی کرده و در صورت لزوم به اصلاح آن‌ها بپردازید.

بررسی page depth

page depth گزینه‌ای در گوگل آنالیتیکس است که به شما تعداد صفحاتی که توسط کاربران در یک session را نشان می‌دهد. این مورد از آن جا مهم است که شما با تجزیه و تحلیل page depth می‌توانید تجربه کاربری وب سایت خود را بهبود بخشید.

اصلاح ری دایرکت‌های زنجیره‌ای

ری دایرکت‌ها می‌توانند مثل یک زنجیره عمل کنند. حال اگر یکی از این زنچیره‌ها به درستی عمل نکند به طرز شدیدی رتبه سئوی شما را پایین ‌می‌آورند. پس با بررسی ری دایرکت‌ها می‌توان این مورد را در صورت لزوم اصلاح کرد. از نمونه‌های بررسی ری دایرکت‌های زنجیره‌ای، استفاده از استاندارد https به جای http است. تصویر زیر به درک این مفهوم کمک می‌کند.

استفاده از URL کوتاه

استفاده از URL کوتاه باعث می‌شود که موتورهای جستجو راحت‌تر صفحات سایت شما را کراول کنند. تمام URLهای شما باید کوتاه، ساده و مختصر باشند. در ادامه به مثال‌های زیر توجه کنید.
https://www.domain.com/red-shoes
https://www.domain.com/14694-sjgke
واضح است که مورد اول بسیار واضح است و موتورهای جستجو هم منظور شما را می‌فهمند. همچنین تصویر زیر هم برای درک بیتشر این موضوع به شما کمک می‌:ند.

استفاده بی‌مورد از ری ‌دایرکت‌ها

استفاده از ری دایرکت بدون داشتن استراتژی باعث گیج شدن مخاطبان و موتورهای جستجو می‌شود. برای جلوگیری از به اشتباه انداختن کاربران و موتورهای جستجو می‌توان کارهایی نظیر حذف ری دایرکت یا آپدیت ری دایرکت‌ها به منظور قرار گرفتن در یک مسیر مشخص و به دور از پیچیدگی انجام داد.

مواردی که گفته شد شامل مهم‌ترین نکات برای بهبود سئوی وب‌سایت شما بوده است.

تماس با گیل دیتا call

مطالب مشابه


2019 © تمامی حقوق این وب‌سایت برای گیل دیتا محفوظ است.
انصراف
پشتیبانی آنلاین