فروشگاه اینترنتی رشت ، طراحی سایت رشت

فروشگاه اینترنتی چیست ؟

تاریخچه:

اولین بار در سال ۹۱ میلادی آقای برنرزلی (استاد دانشگاه MIT) تجارت الکترونیک را پایه نهاد و در سال ۹۴ پس از ارائه مفهوم بانکداری آنلاین مفهوم خرید اینترنتی متولد شد.

در لیست زیر برخی از اولین های این حوزه را مشاهده می کنید:

    پیتزا هات (Pizza Hut)
    کمپانی اینترشاپ: ارائه دهنده راهکارهای تجاری برای کسب و کارهای بزرگ
    شرکت آمازون: در ابتدا به عنوان فروشگاه آنلاین کتاب فعالیت می کرد.
    ای بی (e-Bay): حوزه کسب و کار در خصوص مزایده اینترنتی

فروشگاه اینترنتی چیست؟

فروشگاه آنلاین در حقیقت یک از ابزارهای تجارت الکترونیک است که به مشتری اجازه می دهد به صورت مستقیم کالاها و خدمات خود را از فروشنده در بستر اینترنتی و وب با استفاده از مروگر تهیه کند.مشتریها می توانند محصول مورد نظر خود را از طریق مشاهده صفحه مشخصات محصول به صورت مجازی انتخاب کنند، قاعدتاً با تغییرات اخیر انتظار می رود که فروشگاه در ابزارهای مختلف مانند موبایل، تبلت و یا نسخه دسکتاپ عملکرد قابل قبولی را از خود بروز دهند.

فروشگاه آنلاین در حات معمول امکان مقایسه فیزیکی و حضوری خدمات و محضولات را در مراکز خرید و یا ساختمان های تجاری معمول حذف کرده و خریدار می تواند با مشاهده تصاویر محصولات، مطالعه امکانات و ویژگیهای مورد نظر اقدام به خرید کند. فروشگاه های آنلاین در رده های مختلف می توانند مورد استفاده قرار گیرد: از جمله حوزه B2C زمانیمه یک تولید کننده و یا فروشنده اقدام به ارائه خدمات و محصولات برای مشتری نهایی خود می کند و یا در زمینه B2B که در این حوزه یک شرکت برای ارائه خدمات خود به سایر فروشندگان از آن استفاده می کند و اصطلاحا تحت عنوان Business to Business شناخته می شود.

فروشگاه های اینترنتی برای خریداران خود امکان جستجو در بین محصولات برای یافتن مدل مشخص، برند و یا اقلام خاصی از محصول را فراهم می کنند. برای استفاده از فروشگاههای اینترنتی قاعدتا امکان دسترسی به اینترنت، یک روش پرداخت جهت تکمیل فرآیند خرید ضروری است، علاوه بر محصولات فیزیکی محصولات دیجیتال هم در این بستر می توانند به سادگی ارائه شوند مانند: نرم افزارها، موسیقی و فایلهای صوتی از جمله فروشگاه های اینترنتی مطرح در دوران کنونی می توان به آمازون(Amazon)، علی بابا(Alibaba)، و ایی بی(e-Bay) اشاره کرد.

با رشد اینترنت و شناخته شدن این بستر به عنوان کانال خرید ایمن از سال ۱۹۹۴ میلادی که اولین بار با فروش آلبوم Ten Summoner’s Tales مطرح شد، شراب، گل و شکلات محصولاتی بودند که به سرعت به عنوان رده های پر فروش در فروش آنلاین مطرح شدند و فروشنده ها متوجه شدند که ارائه کالا یا خدماتی که قابلیت فروش اینترنتی را داشته باشند به عنوان عامل اصلی موفقیت در این حوزه می باشند.

بر اساس آمارها در سال ۲۰۱۲ آسیا فروش بین المللی خود را تا ۳۰% افزایش داده است. رکورد پرفروش ترین روز به صورت آنلاین مربوط به روز مجردها در سایت علی بابا بوده است.

بخشهای مهم در فروشگاه اینترنتی و فروش آنلاین:

    مشتری:

در حوزه خرید آنلاین هر شخص می تواند به سادگی در خصوص خرید کردن یا نکردن تصمیم گیری کند و این تصمیم گیری تحت تاثیر فاکتورهایی جدای از فاکتورهای موثر در خرید در بازار فیزیکی است.

    تحلیل رفتار خرید مشتری:

همانطور که اشاره شد در زمینه خرید آنلاین از فروشگاه های آنلاین دیگر تنها برند و کارخانه تولید کننده و فروشنده هدایت کننده مشتری برای انجام خرید نیستند بلکه ابزارهایی مانند موتورهای جستجو، نظرات سایر کاربران، اطلاعات ارائه شده در خصوص محصول، ظاهر سایت و سایر پروسه های اعتبارسنجی مانند “نماد اعتبار” و … تعیین کننده موفقیت یا شکست یک فروش می باشد.

    انتخاب محصول:

در پروسه انتخاب محصول در فروشگاه های آنلاین، الگوریتم کار هدایت کردن مشتری از طریق موتورهای جستجوی فروشگاهی به سمت فروشگاه مورد نظر برای معرفی محصول مورد نظر به مشتری است و در صورت ابراز تمایل مشتری به خرید محصول سعی در افزایش سبد خرید وی می باشد، لذا باید تلاش کرد تا با شناسایی دقیق رفتار مشتری به علاقمندی ذاتی وی پی برده تا در زمان مراجعه محصولات مورد نظر مشتری به راحتی در معرض دید وی قرار گیرد و احتمال خرید سایر موارد دلخواه وی را افزایش دهد.

    پرداخت:

روش های متداول پرداخت استفاده از کارتهای بانکی و پرداخت آنلاین است ولی برخی راهکارها مانند پرداخت در محل و یا پرداخت اعتباری و یا استفاده از راهکارهایی مانند ارائه کارت هدیه جهت خرید از فروشگاه به دوستان و…

    تحویل محصول:

بر اساس ساختار هر شرکت و کشوری روشهای متنوعی برای تحویل کالای خریداری شده به مشتری وجود دارد، به عنوان نمونه روشهای زیر از جمله روشهای متداول در این نوع کسب و کار است:

    ارسال مستقیم: کالا مستقیما به آدرس مشخص شده توسط مشتری ارسال شود.
    ارسال از سمت تولید کننده: در این روش سفارش و مشخصات مشتری به تولید کننده اعلام شده و ارسال کالا از طریق تامین کننده انجام خواهد شد.
    ارائه خدمات در فروشگاه: مشتری این امکان را خواهد داشت که برای دریافت کالای خود یکی از انبارها و یا فروشگاه های نزدیک محل اقامت خود را انتخاب کرده و برای دریافت کالای سفارش داده شده مستقیما به این فروشگاه ها مراجعه کند.

    سبدخرید:

نرم افزار سبد خرید یک بخش از نرم افزارهای تجارت الکترونیک است، که به بازدید کننده ها اجازه می دهد آیتم های مورد نظر خود برای خرید را انتخاب کنند و به عنوان انباره ای برای این محصولات استفاده می شوند، معمولا محاسبه قیمت کلی و تخفیف های اعمال شده بخشی از عملکرد این سیستم می باشد.

    نمایش اطلاعات و محصولات:

همانطور که چیدمان قفسه های فروشگاهی در جذب مشتری نقش بسیار مهمی دارد، در فروشگاه اینترنتی نیز ارائه محصولات مرتبط با خریدهای قبلی مشتری و یا مطابق با روحیات وی نقش حیاتی ایفا می کند، همچنین ارائه تصاویر مناسب، توضیحات کامل و یا پاسخ به سوالات مشتری یکی از عواملی است که تعیین کننده تکمیل خرید و یا انصراف از خرید مشتری می باشد.

    نیاز و درخواست مشتری:

بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۰۵ توسط دانشگاه میشیگان صورت گرفته است، نمایش بیش از حد فروشگاه مورد نظر شما در موتورهای جستجو چندان مطلوب نیست و بیشتر باید به دنبال حفظ رابطه ای که با مشتری ایجاد شده است بود، به عبارت ساده تر هدف باید ترغیب مشتری به مراجعه مجدد در این فروشگاه ها انجام شود، با این وجود تحقیقات اخیر ثابت کرده است که فروشگاه هایی که از نظر کارآیی، سهولت و قابلیت شخصی سازی سرویسها در سطح بهتری باشند رابطه پایدارتر و مشتریان بیشتری جذب خواهند کرد.

    واسط کاربری:

یکی از فاکتورهای کلیدی در جذب مشتری برای فروشگاه های آنلاین طراحی مناسب واسط کاربری و سهولت استفاده از آن است، هر چه دسترسی به کالاها و مشخصات آنها در سایت شما راحت تر باشد، امکان وفاداری مشتری به شما بیشتر خواهد بود.

    یکپارچگی:

سیستم طراحی شده هر چه به صورت مکانیزه طراحی و کار کند و نیاز به دخالت کمتری توسط انسان داشته باشد بازدهی به صورت چشمگیری افزایش یافته و به راحتی می تواند به مدیریت زمان بندی و انجام تعهدات پرداخت، لذا تهیه سیستمی که مدیریت فروش، تعاملات مالی و ارسال اعلان ها را خودکار انجام دهد می تواند به سادگی و اطمینان در عملکرد منجر شود.


درباره فروشگاه‌های اینترنتی بیشتر بدانید؟

فروشگاه اینترنتی، واژه‌ای بسیار جذاب و پیچیده است. واژه فروشگاه اینترنتی در واقع در سال ۱۹۹۱ شکل گرفته است. تیم برنرزلی بنیان‌گذار و پایه‌گذار این واژه و تجارت الکترونیک در جهان بوده است و در واقع او پدر تجارت الکترونیک در جهان است.

در سال ۱۹۹۴ که بانکداری آنلاین ایجاد شد، شرکت پیتزا هات اولین فروشگاه اینترنتی را در جهان راه‌اندازی کرد و بنابراین اولین فروش اینترنتی در دنیای وب شکل گرفت. این امر باعث شد کلمه‌ی فروشگاه اینترنتی به معنای واقعی شکل بگیرد.

بنابراین در کل ۲۵ سال است که فروشگاه اینترنتی در جهان شکل گرفته است و اتفاقات جالبی نیز در این سال‌ها رخ داده است. از جمله مهم‌ترین این اتفاقات می‌توان به ابداع ssl اشاره کرد. در همان سال شرکت نت اسکیپ ارتباط امنیت لایه انتقال (SSL) را  ایجاد کرد و کمپانی آلمانی اینترشاپ (Intershop) نیز، اولین سیستم فروش اینترنتی خود را ایجاد کرد. در سال‌های ۱۹۹۵ و ۱۹۹۶ بزرگترین فروشگاه‌های اینترنتی یعنی آمازون و ئی‌بی فعالیت خود را آغاز کردند.

اما فروشگاه اینترنتی در ایران از چه سالی شکل گرفت؟ در این مورد متاسفانه اطلاعات دقیقی در دست نیست اما تاریخچه وب ایران به سال ۱۳۷۲ هجری شمسی برمی‌گردد.

در سال ۱۳۷۳ بود که ایران به شبکه اینترنت پیوست. نخستین رایانه که در ایران به اینترنت متصل شد مربوط به مرکز تحقیقات فیزیک نظری  ایران بود. تاریخچه طراحی سایت در ایران هم به اواخر سال‌های ۷۰ تا اوایل ۸۰ برمی‌گردد. حدود سال‌های ۸۰ تا ۸۵ بود که اولین فروشگاه اینترنتی در ایران شکل گرفت. یکی از اولین و بزرگترین فروشگاه‌های اینترنتی ایران، دیجی کالا است که در سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر یکی از برگترین فروشگاه‌های اینترنتی ایران است.

بررسی فروشگاه‌های اینترنتی و فروشگاه‌های واقعی

با به وجود آمدن فروشگاه‌های اینترنتی کارها بسیار ساده‌تر شدند و بازدهی نیز افزایش یافت. شاید راه‌اندازی یک فروشگاه در دنیای واقعی کار ساده‌ای نباشد اما راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی در دنیای مجازی در حال حاضر به مراتب ساده‌تر از راه‌اندازی یک فروشگاه واقعی است و بازدهی نیز بسیار بالاتر خواهد رفت. در ادامه چند مثال ساده در این مورد بررسی می‌شود. فرض کنید با حداقل هزینه، کسب و کاری را برای فروش اجناس برای یک ماه راه‌اندازی کرد. در دنیای مجازی با کمترین هزینه می‌توان یک فروشگاه اینترنی راه‌اندازی کرد اما در دنیای واقعی برای تهیه مکانی برای فروش اجناس حداقل به چند میلیون سرمایه نیاز است.

اگر فرض کنیم در دنیای واقعی یک میلیون تومان برای تهیه مکان برای فروشگاه لازم باشد، در دنیای مجازی می‌توان با ۱۰۰ هزار تومان یا حتی چند هزار تومان یک فضای مناسب را برای میزبانی سایت خود تهیه کرد. این فضای میزبانی در دنیای وب مثل همان محل فروش است. البته این بررسی فقط مقایسه یک مورد از هزینه‌های راه‌اندازی یک فروشگاه واقعی و فروشگاه مجازی است.

لازم به ذکر است که فروشگاهی که ظاهر مناسبی نداشته باشد، اجناس مناسبی نداشته باشد، نمی‌تواند فروش خوبی را تجربه کند. هر هزینه‌ای که در دنیای واقعی وجود دارد در دنیای مجازی هم وجود دارد اما معمولا ۱/۱۰ هزینه‌هایی است که می‌توان در دنیای واقعی با آن یک فروشگاه راه‌اندازی کرد.

بازدهی بسیار بالاتر فروشگاه‌های مجازی نسبت به فروشگاه‌های واقعی

در فروشگاه‌های واقعی معمولا محدودیت‌هایی وجود دارد؛ افراد خاصی مشتریان هستند، افرادی که محل سکونت آنها نزدیک فروشگاه است اکثر مشتریان را تشکیل می‌دهند و ممکن است موارد محدودی مشتری از کل شهر داشت. اگر شهری که محل کسب و کار و فروشگاه است حداکثر یک میلیون جمعیت داشته باشد، حداکثر مشتریان هم در بهترین وضعیت یک میلیون نفر خواهند بود. برای اینکه در در شهرهای دیگر نیز بتوان مشتری داشت، باید شعبات مختلف در شهرهای مختلف ایجاد کرده و باز هم هزینه کرد. اما با استفاده از فروشگاه اینترنتی می‌توان دیگر محدودیت نداشت و اگر در تهران باشید، علاوه بر تهران، مشتریان می‌توانند از کل ایران باشند. وب سایت به صورت جهانی برای تمامی کاربران دنیای وب در دسترس خواهد بود و کل جمعیت وب می‌توانند مشتری باشند.

کار کردن در فضای مجازی راحت‌تر از کار کردن در فضای واقعی است

کار کردن در فضای مجازی هم مشکلات خاص خود را دارد اما جذابیت‌ها و سادگی کار کردن در دنیای مجازی خیلی بیشتر است. معمولا در فروشگاه‌های واقعی، تا زمانی که فروشگاه باز است و پرسنل آنجا حضور دارند، فروشگاه هم فروش دارد، اما در یک فروشگاه مجازی حتی بدون حضور پرسنل با سیستم اتوماسیون بسیار قوی که معمولا فروشگاه‌های اینترنتی دارند، می‌توان به صورت ۲۴ ساعته اقدام به فروش کرد.

در فروشگاه‌های اینترنتی روند مشاهده کالا و پرداخت و تحویل آن معمولا با استفاده از اتوماسیون فروشگاه به صورت اتوماتیک انجام می‌شود و نیازی به پرسنل برای انجام این کارها وجود ندارد، اما در فروشگاه‌های واقعی برای نمایش کالا، دریافت هزینه و تحویل، به پرسنل نیاز است.


تماس با گیل دیتا call

مطالب مشابه


2019 © تمامی حقوق این وب‌سایت برای گیل دیتا محفوظ است.
انصراف
پشتیبانی آنلاین