چرا فروشگاه خود را اینترنتی کنیم ؟




اولین بار در سال ۹۱ میلادی آقای برنرزلی (استاد دانشگاه MIT) تجارت الکترونیک را پایه نهاد و در سال ۹۴ پس از ارائه مفهوم بانکداری آنلاین مفهوم خرید اینترنتی متولد شد.

در لیست زیر برخی از اولین های این حوزه را مشاهده می کنید:

    پیتزا هات (Pizza Hut)
    کمپانی اینترشاپ: ارائه دهنده راهکارهای تجاری برای کسب و کارهای بزرگ
    شرکت آمازون: در ابتدا به عنوان فروشگاه آنلاین کتاب فعالیت می کرد.
    ای بی (e-Bay): حوزه کسب و کار در خصوص مزایده اینترنتی

لزوم طراحی سایت فروشگاه اینترنتی

امروزه یکی از روش های نوین فروش محصولات استفاده از بازار اینترنت و راه اندازی فروشگاه های اینترنتی است. بسیاری از فروشگاه های اینترنتی انبار فیزیکی ندارند و حتی کالاهای غیر فیزیکی مثل کارت شارژ و ... را به فروش می رسانند. به تازگی این گونه سایت ها در ایران مورد توجه زیادی قرارگرفته اند و اکثر مشتریان به خصوص قشر جوان جامعه ترجیح می دهند که به صورت الکترونیک کالای خود را خریداری نمایند.
با توجه به آخرین گزارش اقتصادی شبکه الکترونیکی پرداخت کارت ( شاپرک ) در سال 1395، بیشترین رشد تراکنش مربوط به ابزارهای پذیرش اینترنتی با 39.09 درصد افزایش است. این رقم تا مهر ماه سال 1395 ، 86/513 هزار میلیارد ریال بود. این آمار نشان از افزایش میزان استفاده از پرداخت الکترونیک در کشور به جای پول فیزیکی دارد و بیان کننده این مطلب است که متقاضیان خرید از طریق سایت های فروشگاهی روز به روز در حال افزایش است. همین موضوع باعث شده است تا صاحبان کسب و کار و حتی افراد واسطه گر به فکر طراحی سایت فروشگاهی باشند.

فروشگاه اینترنتی چیست؟

فروشگاه آنلاین در حقیقت یک از ابزارهای تجارت الکترونیک است که به مشتری اجازه می دهد به صورت مستقیم کالاها و خدمات خود را از فروشنده در بستر اینترنتی و وب با استفاده از مروگر تهیه کند.مشتریها می توانند محصول مورد نظر خود را از طریق مشاهده صفحه مشخصات محصول به صورت مجازی انتخاب کنند، قاعدتاً با تغییرات اخیر انتظار می رود که فروشگاه در ابزارهای مختلف مانند موبایل، تبلت و یا نسخه دسکتاپ عملکرد قابل قبولی را از خود بروز دهند.

فروشگاه آنلاین در حات معمول امکان مقایسه فیزیکی و حضوری خدمات و محضولات را در مراکز خرید و یا ساختمان های تجاری معمول حذف کرده و خریدار می تواند با مشاهده تصاویر محصولات، مطالعه امکانات و ویژگیهای مورد نظر اقدام به خرید کند. فروشگاه های آنلاین در رده های مختلف می توانند مورد استفاده قرار گیرد: از جمله حوزه B2C زمانیمه یک تولید کننده و یا فروشنده اقدام به ارائه خدمات و محصولات برای مشتری نهایی خود می کند و یا در زمینه B2B که در این حوزه یک شرکت برای ارائه خدمات خود به سایر فروشندگان از آن استفاده می کند و اصطلاحا تحت عنوان Business to Business شناخته می شود.

فروشگاه های اینترنتی برای خریداران خود امکان جستجو در بین محصولات برای یافتن مدل مشخص، برند و یا اقلام خاصی از محصول را فراهم می کنند. برای استفاده از فروشگاههای اینترنتی قاعدتا امکان دسترسی به اینترنت، یک روش پرداخت جهت تکمیل فرآیند خرید ضروری است، علاوه بر محصولات فیزیکی محصولات دیجیتال هم در این بستر می توانند به سادگی ارائه شوند مانند: نرم افزارها، موسیقی و فایلهای صوتی از جمله فروشگاه های اینترنتی مطرح در دوران کنونی می توان به آمازون(Amazon)، علی بابا(Alibaba)، و ایی بی(e-Bay) اشاره کرد.

با رشد اینترنت و شناخته شدن این بستر به عنوان کانال خرید ایمن از سال ۱۹۹۴ میلادی که اولین بار با فروش آلبوم Ten Summoner’s Tales مطرح شد، شراب، گل و شکلات محصولاتی بودند که به سرعت به عنوان رده های پر فروش در فروش آنلاین مطرح شدند و فروشنده ها متوجه شدند که ارائه کالا یا خدماتی که قابلیت فروش اینترنتی را داشته باشند به عنوان عامل اصلی موفقیت در این حوزه می باشند.

بر اساس آمارها در سال ۲۰۱۲ آسیا فروش بین المللی خود را تا ۳۰% افزایش داده است. رکورد پرفروش ترین روز به صورت آنلاین مربوط به روز مجردها در سایت علی بابا بوده است.

بخشهای مهم در فروشگاه اینترنتی و فروش آنلاین:

    مشتری:

در حوزه خرید آنلاین هر شخص می تواند به سادگی در خصوص خرید کردن یا نکردن تصمیم گیری کند و این تصمیم گیری تحت تاثیر فاکتورهایی جدای از فاکتورهای موثر در خرید در بازار فیزیکی است.

    تحلیل رفتار خرید مشتری:

همانطور که اشاره شد در زمینه خرید آنلاین از فروشگاه های آنلاین دیگر تنها برند و کارخانه تولید کننده و فروشنده هدایت کننده مشتری برای انجام خرید نیستند بلکه ابزارهایی مانند موتورهای جستجو، نظرات سایر کاربران، اطلاعات ارائه شده در خصوص محصول، ظاهر سایت و سایر پروسه های اعتبارسنجی مانند “نماد اعتبار” و … تعیین کننده موفقیت یا شکست یک فروش می باشد.

    انتخاب محصول:

در پروسه انتخاب محصول در فروشگاه های آنلاین، الگوریتم کار هدایت کردن مشتری از طریق موتورهای جستجوی فروشگاهی به سمت فروشگاه مورد نظر برای معرفی محصول مورد نظر به مشتری است و در صورت ابراز تمایل مشتری به خرید محصول سعی در افزایش سبد خرید وی می باشد، لذا باید تلاش کرد تا با شناسایی دقیق رفتار مشتری به علاقمندی ذاتی وی پی برده تا در زمان مراجعه محصولات مورد نظر مشتری به راحتی در معرض دید وی قرار گیرد و احتمال خرید سایر موارد دلخواه وی را افزایش دهد.

    پرداخت:

روش های متداول پرداخت استفاده از کارتهای بانکی و پرداخت آنلاین است ولی برخی راهکارها مانند پرداخت در محل و یا پرداخت اعتباری و یا استفاده از راهکارهایی مانند ارائه کارت هدیه جهت خرید از فروشگاه به دوستان و…

    تحویل محصول:

بر اساس ساختار هر شرکت و کشوری روشهای متنوعی برای تحویل کالای خریداری شده به مشتری وجود دارد، به عنوان نمونه روشهای زیر از جمله روشهای متداول در این نوع کسب و کار است:

    ارسال مستقیم: کالا مستقیما به آدرس مشخص شده توسط مشتری ارسال شود.
    ارسال از سمت تولید کننده: در این روش سفارش و مشخصات مشتری به تولید کننده اعلام شده و ارسال کالا از طریق تامین کننده انجام خواهد شد.
    ارائه خدمات در فروشگاه: مشتری این امکان را خواهد داشت که برای دریافت کالای خود یکی از انبارها و یا فروشگاه های نزدیک محل اقامت خود را انتخاب کرده و برای دریافت کالای سفارش داده شده مستقیما به این فروشگاه ها مراجعه کند.

    سبدخرید:

نرم افزار سبد خرید یک بخش از نرم افزارهای تجارت الکترونیک است، که به بازدید کننده ها اجازه می دهد آیتم های مورد نظر خود برای خرید را انتخاب کنند و به عنوان انباره ای برای این محصولات استفاده می شوند، معمولا محاسبه قیمت کلی و تخفیف های اعمال شده بخشی از عملکرد این سیستم می باشد.

    نمایش اطلاعات و محصولات:

همانطور که چیدمان قفسه های فروشگاهی در جذب مشتری نقش بسیار مهمی دارد، در فروشگاه اینترنتی نیز ارائه محصولات مرتبط با خریدهای قبلی مشتری و یا مطابق با روحیات وی نقش حیاتی ایفا می کند، همچنین ارائه تصاویر مناسب، توضیحات کامل و یا پاسخ به سوالات مشتری یکی از عواملی است که تعیین کننده تکمیل خرید و یا انصراف از خرید مشتری می باشد.

    نیاز و درخواست مشتری:

بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۰۵ توسط دانشگاه میشیگان صورت گرفته است، نمایش بیش از حد فروشگاه مورد نظر شما در موتورهای جستجو چندان مطلوب نیست و بیشتر باید به دنبال حفظ رابطه ای که با مشتری ایجاد شده است بود، به عبارت ساده تر هدف باید ترغیب مشتری به مراجعه مجدد در این فروشگاه ها انجام شود، با این وجود تحقیقات اخیر ثابت کرده است که فروشگاه هایی که از نظر کارآیی، سهولت و قابلیت شخصی سازی سرویسها در سطح بهتری باشند رابطه پایدارتر و مشتریان بیشتری جذب خواهند کرد.

    واسط کاربری:

یکی از فاکتورهای کلیدی در جذب مشتری برای فروشگاه های آنلاین طراحی مناسب واسط کاربری و سهولت استفاده از آن است، هر چه دسترسی به کالاها و مشخصات آنها در سایت شما راحت تر باشد، امکان وفاداری مشتری به شما بیشتر خواهد بود.

    یکپارچگی:

سیستم طراحی شده هر چه به صورت مکانیزه طراحی و کار کند و نیاز به دخالت کمتری توسط انسان داشته باشد بازدهی به صورت چشمگیری افزایش یافته و به راحتی می تواند به مدیریت زمان بندی و انجام تعهدات پرداخت، لذا تهیه سیستمی که مدیریت فروش، تعاملات مالی و ارسال اعلان ها را خودکار انجام دهد می تواند به سادگی و اطمینان در عملکرد منجر شود.

 

فروش اینترنتی چیست؟ چرا کسب و کارها باید از آن بهره برند؟

فروش اینترنتی چیست؟ چرا کسب و کارها باید از آن بهره برند؟ فروش اینترنتی امروزه به یکی از دغدغه‌های اصلی صاحبان مشاغل تبدیل‌شده است. همه کسب‌وکارها تمام تلاش خود را در راستای فروش بیشتر محصولات و خدمات خود به کار می‌گیرند. صاحبان مشاغل مختلف تا چندی پیش گوش‌به‌زنگ اخبار و اطلاعات حوزه کسب‌وکار خود بودند و کاملاً رقبای خود و بازار را رصد می‌کردند. اگر تا یک دهه گذشته فروشگاهی با دکوراسیون زیبا داشتید و آن را با انواع محصولات و خدمات خود پر می‌کردید و مشتریان زیادی جذب فروشگاه شما می‌شدند، اما پیشرفت تکنولوژی، فناوری اطلاعات و دنیای مجازی انقلابی در حوزه کسب‌وکار ایجاد کرده است. با وجود بازار جدید اگر به فکر فروش اینترنتی محصولات و خدمات خود نباشید، رقبا به راحتی از شما پیشی خواهند گرفت و به‌طورجدی دچار مشکلات زیادی خواهید شد.

تعریف فروش اینترنتی

همهٔ ما بارها برای خرید مایحتاج روزمره زندگی به فروشگاه‌های مختلف مراجعه و کالاهای موردنیاز خود را با پرداخت هزینهٔ آن‌ها خریداری کردیم. اتفاقی که در دنیای مجازی بخصوص در یک دهه اخیر توجه بسیاری از صاحبان کسب‌وکارها را به خود جلب کرده، فروش اینترنتی محصولات و خدمات است. به این تعریف توجه کنید: هرگاه فرایند سفارش به‌صورت آنلاین و تحویل کالا از طریق تحویل پستی انجام گرفت و هرگاه سفارش به‌صورت مجازی و تحویل آن به‌صورت دانلود بود ( مانند: فیلم های آموزشی و خرید نرم افزار) به آن فروش اینترنتی گفته می‌شود.

انواع فروش اینترنتی

امروزه دامنهٔ فروش اینترنتی گسترده شده، تعداد زیادی از صاحبان مشاغل با انواع محصولات و خدمات با فروش اینترنتی سعی درگرفتن سهم بیشتر بازار و جذب مشتری دارند. در اینجا به‌طور اختصار به آن‌ها اشاره می‌کنیم.
خریدوفروش و حراج کالاهای مختلف. مانند: انواع پوشاک، کیف و کفش، لوازم‌خانگی، مواد غذایی و …
تبلیغات اینترنتی
ارائه خدمات تخصصی به دیگران. مانند: آموزش‌به‌ صورت آنلاین
چندرسانه‌ای یا مالتی مدیا.
خدمات مربوط به ایمیل
تهیه و ارائه نرم‌افزارهای مالی واداری
و …
 این‌ها گوشه‌ای از انواع فروش آنلاین است.

مزایا

همان‌طور که همه می‌دانیم با کمک دنیای مجازی مرز و زمان دیگر معنای ندارد. فروش اینترنتی جای خود را در بسیاری از کسب‌وکارها بازکرده است. دیگر نیازی نیست که حتماً یک فروشگاه در فلان خیابان و یا پاساژ داشته باشید تا بتوانید محصولات و خدمات خود را بفروشید. فروش اینترنتی این کار را برای شما بسیار راحت کرده است. همراه ما باشید تا برخی از مزایای آن را بررسی کنیم.
بدون محدودیت زمانی و مکانی می‌توانید محصولات و خدمات خود را در معرض دید و فروش قرار دهید.
هرچقدر فضای فروشگاه فیزیکی شما بزرگ باشد، بازهم تعداد محدودی قادر خواهند بود که از محصولات و خدمات شما خرید کنند. اما درفروش اینترنتی در طول شبانه‌روز هزاران هزار نفر قادر خواهند بود از فروشگاه شما خرید کنند.
دسترسی مشتریان به محصولات و خدمات شما از هر نقطه امکان‌پذیر است و نیاز به حضور فیزیکی مشتری وجود ندارد.
با توجه به نفوذ اینترنت در جامعه، افزایش قدرت خرید بالا رفته و کاربران به‌راحتی می‌توانند با مقایسه کردن محصولات در فروشگاه‌های متعدد اینترنتی خرید خود را به‌راحتی انجام دهند.
درفروش اینترنتی مرزها دیگر معنایی ندارند و می‌توانید روی بازار جهانی فکر کنید.
برای راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی، در مقایسه با زدن یک فروشگاه فیزیکی هزینه‌های شما پایین‌تر خواهد بود.
 و …

معایب

بدون شک در هر کاری ممکن است معایبی بر سر راه وجود داشته باشد. از معایبی که برای فروش اینترنتی در فروشگاه های اینترنتی می توان نام برد، عدم اعتماد کاربران برای پرداخت آنلاین می باشد. خوشبختانه این امر با توجه به شناخت بیشتر کاربران از فضای مجازی در حال بهبود می باشد. همچنین نظارت مراجع قضایی بر روی این فضا سبب شده است تا اعتماد کاربران بیشتر سود . از جمله اقداماتی که صاحبان فروشگاه های اینترنتی برای جلب اعتماد مشتریان میتوانند انجام دهند، گرفتن نماد اعتماد الکترونیک می باشد.


تماس با گیل دیتا call

مطالب مشابه


2019 © تمامی حقوق این وب‌سایت برای گیل دیتا محفوظ است.
انصراف
پشتیبانی آنلاین