موتورهای جستجو چگونه عمل می کنند؟

موتورهای جستجو داری دو کارکرد عمده هستند: اول پایش در وب سایت ها و ایندکس کردن محتوایشان، دوم فراهم کردن لیستی از مرتبط ترین نتایج با عبارت مورد جستجوی کاربر.




1. پایش و ایندکس

وب را همانند شبکه مترو در نظر بگیرید که دارای ایستگاه های بسیار زیادی است. هر یک از این ایستگاه ها به مثابه یک فایل دارای محتوا (مانند یک صفحه وب، پی دی اف، عکس یا دیگر فایل ها) در نظر بگیرید. موتورهای جستجو به دنبال مسیرهایی هستند تا کل شهر را پیموده و تمام ایستگاه ها را بیابند. بنابراین از بهترین مسیرهای ممکن (یعنی لینک ها) استفاده می کنند.
ساختار لینکی وب موجب اتصال صفحات آن به یکدیگر می شود. لینک ها به موتورهای جستجو اجازه می دهند تا با استفاده از ربات های نرم افزاری خود تحت عنوان پایشگر، به تمام محتوای قابل دسترس عموم در وب دسترسی داشته باشند.
هنگامی که موتورهای جستجو با صفحات وب برخورد می کنند، کدهای آن ها را تحلیل کرده و قسمت هایی محتوایی از آنها را در دیتابیس های بزرگ خود ذخیره می کنند تا در هنگام جستجوی کاربران به ارائه آنها در صفحات نتایج جستجو بپردازند. آنها برای اینکه بتوانند در کسری از ثانیه به ارائه این خدمات به کاربران بپردازند دارای دیتاسنتر های عظیمی در اقصی نقاط جهان هستند.
این تجهیزات ذخیره سازی مجهز به نرم افزارهای پیچیده ای برای پردازش اطلاعات هستند که این کار را در مدت زمان بسیار کمی انجام می دهند. موتورهای جستجو در هنگام جستجوی کاربران، این اطلاعات پردازش شده را در قالب نتایجی به آنها ارائه می دهند. حتی تاخیرهای یکی دو ثانیه ای نیز موجب نارضایتی کاربران خواهد شد. بنابراین آنها سعی می کنند که در کسری از ثانیه این اطلاعات را به کاربرانشان نمایش دهند.

2. فراهم کردن پاسخ ها

موتورهای جستجو مانند ماشین های پاسخگویی هستند. در هنگام جستجوی کاربران آنها به امتیاز دهی میلیارد ها صفحه پرداخته و در این حین به انجام دو کار اصلی می پردازند: اول صفحاتی را فیلتر می کنند که با عبارت مورد جستجوی کاربر در ارتباط هستند. دوم به رتبه بندی وب سایت ها بر اساس میزان اطلاعات ارائه شده و محبوبیت آنها می پردازند. اینجاست که سئو وارد عمل شده تا به ارتقا این دو پارامتر، یعنی محبوبیت و میزان ارتباط بپردازد.

موتورهای جستجو چگونه میران محبوبیت وب سایت و ارتباط محتوا را ارزیابی می کنند؟

ارزیابی ارتباط محتوایی برای موتورهای جستجو چیزی بیشتر از وجود چند کلمه در متن صفحات وب است. در روزهای ابتدایی ظهور موتورهای جستجو آنها قادر به پردازش های پیچیده نبوده و در نتیجه نتایج آنها نیز داری ارزش زیادی نبود. در طی سال های گذشته موتورهای جستجو هوشمندتر شده و روش های بهتری برای پاسخ دهی به جستجو ها کشف کرده اند. امروزه فاکتورهای زیادی در ارزیابی میزان ارتباط محتوا با عبارات مورد جستجو کاربر مورد آنالیز قرار گرفته و در این راهنما نیز به معرفی مهمترین آنها خواهیم پرداخت.
موتورهای جستجو غالبا این طور فرض می کنند که وب سایت ها یا صفحات محبوب تر دارای ارزش بیشتری بایست باشند. این فرضیه از نقطه نظر رضایت کاربران از نتایج جستجو، تقریبا اثبات شده است.
فاکتورهای محبوبیت و میزان ارتباط به صورت دستی محاسبه نمی شوند. در عوض موتورهای جستجو از معادلات ریاضی (الگوریتم ها) استفاده می کنند تا به پالایش و رتبه بندی نتایج جستجو بپردازند.
این الگوریتم ها شامل صدها متغییر هستند. این متغییر ها در بحث بازاریابی موتورهای جستجو تحت عنوان فاکتورهای رتبه بندی شناخته می شوند.

چگونه به موفقیت در بازاریابی موتورهای جستجو دست یابیم؟

الگوریتم های پیچیده موتورهای جستجو در نگاه اول غیر قابل نفوذ به نظر می رسند. اما موسسان آنها در قالب سندهایی بیان کرده اند که چگونه نتایج بهتری در آنها کسب کرده و در نتیجه ترافیک بیشتری برای وب سایتمان ایجاد کنیم. آنچه که آنها برای ما در ارتباط با بهینه سازی مطرح کرده اند شامل اطلاعات زیر است.

اطلاعات سئو از راهنمای وبمستر گوگل

گوگل چند مورد را در ارتباط با کسب رتبه بالاتر در نتایج جستجو بیان کرده است:
محتوای صفحات را در اولویت اول برای کاربران ایجاد کنید، نه موتورهای جستجو. سعی نکنید که دو محتوای متفاوت را تحت تکنیک های مخفی کاری (Cloaking) به کاربران و موتورهای جستجو به نمایش بگذارید.
ساختار لینک ها و سلسله مراتبی آنها را درست پیاده سازی کنید. هر صفحه بایستی از حداقل یک آدرس متنی، قابل دسترس باشد.
وب سایت های مفید برای کاربران ساخته و به توصیف دقیق محتوای صفحات آن بپردازید. دقت داشته باشید که عنوان صفحه و همینطور تگ Alt تصاویر آن کاملا مرتبط با محتوای صفحه بوده و توصیف کننده آن باشد.
از کلمات کلیدی در یو آر ال صفحات سایت استفاده کرده تا برای کاربران قابل تشخیص باشد. در هنگام وجود صفحات تکراری برای یک محتوا با استفاده از ریدایرکت 301 یا متا تگ rel=canonical، سیاست درستی را اتخاذ کنید.

اطلاعات سئو از راهنمای وبمستر بینگ

مهندسین موتور جستجوی بینگ در مایکروسافت توصیه های زیر را در مورد کسب رتبه بهتر در نتایج جستجو ارائه کرده اند:
از وجود یک ساختار یو آر الی صحیح در وب سایت اطمینان حاصل کنید.
محتوای وب سایت و لینک های قرار گرفته در صفحات را در قالب ایجکس یا جاوا اسکریپت مخفی نکنید.
محتوای با کیفیت درباره کلمات کلیدی مورد جستجوی کاربران ایجاد کرده و مرتبا محتوای تازه به وب سایت اضافه کنید.
متن ها را در قالب تصاویر ارائه نکنید. به عنوان مثال اگر می خواهید نام شرکت یا آدرس شما در ایندکس بینگ قرار بگیرد، آن را در قالب تصویر لوگو نگنجانید.

ترسی به دل راه نداده و از متخصصان سئو پیروی کنید

علاوه بر اطلاعات ارائه شده، سالهاست که متخصصین سئو و بازاریابین موتورهای جستجو به ارائه اطلاعاتی درباره نحوه رتبه بندی صفحات در نتایج جستجوی می پردازند. بسیاری از وبمسترها و سئوکاران از این اطلاعات برای کمک به وب سایت هایشان بهره برده تا به نتایج بهتری دست یابند.

تماس با گیل دیتا call

مطالب مشابه


2019 © تمامی حقوق این وب‌سایت برای گیل دیتا محفوظ است.
انصراف
پشتیبانی آنلاین